Történeti háttér és gyártás
A PKP class Ok1 gőzmozdonyok a 20. század elején kerültek kifejlesztésre, Lengyelországban. A sorozat eredeti tervei a német Prusai P8 mozdonyokból származnak, amelyeket 1908-ban kezdtek gyártani. A Prusai P8-at eredetileg a német államvasutak számára tervezték, majd a design elterjedt Lengyelországban is, ahol az állami vasúttársaság, a PKP (Polskie Koleje Państwowe) rendelte el a gyártását.
A PKP class Ok1 mozdonyokat a németországi Borsig, Linke-Hofmann és Schichau vállalatok gyártották, összesen több mint 500 darabot. A mozdonyok gyártását 1908-tól 1932-ig végezték. Lengyelország 1920-tól kezdődően szerezte be ezeket a mozdonyokat, főként a németországi készletekből, és a hazai Borsig üzemben is gyártották őket.
Technikai jellemzők
A PKP class Ok1 gőzmozdonyok gőzhajtással működtek, ami az akkori technológiai színvonalat tükrözte. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-0 volt, vagyis négy vezetőtengely, hat hajtótengely. Maximális sebességük elérte a 100 km/h-t, ami kifejezetten jónak számított abban az időszakban a személyszállító vonatoknál. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 18,8 méter volt, így viszonylag nagy és robusztus szerkezetnek számítottak.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: 1100 lóerő
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Maximális sebesség: 100 km/h
- Hossz: 18,8 méter
Szolgálati történelem
A PKP class Ok1 mozdonyokat széles körben használták Lengyelország különböző vasúti vonalain, elsősorban személyszállítási feladatokra. Az 1920-as és 1930-as években ezek a mozdonyok kulcsfontosságúak voltak a lengyel vasúti közlekedésben. A II. világháború alatt és után is szolgáltak, bár a háború végén sokat közülük elpusztítottak vagy megrongáltak.
Az Ok1 mozdonyokat az 1970-es évekig folyamatosan használták különböző szolgálatokban. Az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején kezdték őket kivonni a forgalomból, helyüket modern dízel- és villamos mozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több PKP class Ok1 mozdony megmaradt, és néhány közülük múzeumban is megtekinthető. Lengyelországban a Chabówka skanzenben található egy restaurált példány, amely rendszeresen részt vesz különféle nosztalgiavonatokban. A muzeális darabok fontos szerepet játszanak Lengyelország vasúti örökségének megőrzésében.
Érdekességek és kulturális hatás
A PKP class Ok1 mozdonyok a lengyel vasúti történelem ikonikus részeivé váltak. Bár közvetlenül nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben, a rajongók és a modellvasúti gyűjtők körében népszerűek. Több modellgyártó kínálatában is szerepel, különböző méretarányokban elérhetők, így a vasútmodellezés kedvelői is találkozhatnak vele.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Teljesítmény | 1100 lóerő |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 18,8 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google