PKP class Ok1 gőzmozdony

A PKP class Ok1 gőzmozdony a lengyel vasutak ikonikus szereplője, amely megbízhatóságával és teljesítményével hosszú évtizedeken át szolgálta az utazóközönséget.

Történeti háttér és gyártás

A PKP class Ok1 gőzmozdonyok a 20. század elején kerültek kifejlesztésre, Lengyelországban. A sorozat eredeti tervei a német Prusai P8 mozdonyokból származnak, amelyeket 1908-ban kezdtek gyártani. A Prusai P8-at eredetileg a német államvasutak számára tervezték, majd a design elterjedt Lengyelországban is, ahol az állami vasúttársaság, a PKP (Polskie Koleje Państwowe) rendelte el a gyártását.

A PKP class Ok1 mozdonyokat a németországi Borsig, Linke-Hofmann és Schichau vállalatok gyártották, összesen több mint 500 darabot. A mozdonyok gyártását 1908-tól 1932-ig végezték. Lengyelország 1920-tól kezdődően szerezte be ezeket a mozdonyokat, főként a németországi készletekből, és a hazai Borsig üzemben is gyártották őket.

Technikai jellemzők

A PKP class Ok1 gőzmozdonyok gőzhajtással működtek, ami az akkori technológiai színvonalat tükrözte. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-0 volt, vagyis négy vezetőtengely, hat hajtótengely. Maximális sebességük elérte a 100 km/h-t, ami kifejezetten jónak számított abban az időszakban a személyszállító vonatoknál. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 18,8 méter volt, így viszonylag nagy és robusztus szerkezetnek számítottak.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: 1100 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Hossz: 18,8 méter

Szolgálati történelem

A PKP class Ok1 mozdonyokat széles körben használták Lengyelország különböző vasúti vonalain, elsősorban személyszállítási feladatokra. Az 1920-as és 1930-as években ezek a mozdonyok kulcsfontosságúak voltak a lengyel vasúti közlekedésben. A II. világháború alatt és után is szolgáltak, bár a háború végén sokat közülük elpusztítottak vagy megrongáltak.

Az Ok1 mozdonyokat az 1970-es évekig folyamatosan használták különböző szolgálatokban. Az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején kezdték őket kivonni a forgalomból, helyüket modern dízel- és villamos mozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több PKP class Ok1 mozdony megmaradt, és néhány közülük múzeumban is megtekinthető. Lengyelországban a Chabówka skanzenben található egy restaurált példány, amely rendszeresen részt vesz különféle nosztalgiavonatokban. A muzeális darabok fontos szerepet játszanak Lengyelország vasúti örökségének megőrzésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A PKP class Ok1 mozdonyok a lengyel vasúti történelem ikonikus részeivé váltak. Bár közvetlenül nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben, a rajongók és a modellvasúti gyűjtők körében népszerűek. Több modellgyártó kínálatában is szerepel, különböző méretarányokban elérhetők, így a vasútmodellezés kedvelői is találkozhatnak vele.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Teljesítmény 1100 lóerő
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 18,8 méter

Hivatkozások

PKP class Ok1 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google