Prussian S 3 gőzmozdony

A Prussian S 3 gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet játszott a Német Birodalom vasúti közlekedésének fellendítésében, kiemelve a kor mérnöki újításait.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian S 3 gőzmozdony a 19. század végén jelent meg, és jelentős szerepet játszott a porosz vasúthálózat fejlődésében. A Hanomag 1893-ban kezdte gyártani ezt a típust, válaszul az egyre növekvő igényekre, melyek a hatékonyabb és gyorsabb vasúti közlekedést célozták meg a régióban. A mozdonyt kifejezetten személyszállításra tervezték, így a nagyobb sebesség és a megbízhatóság voltak a fő szempontok. A gyártás a porosz államvasutak részére történt, és bár az S 3 nagy mennyiségben készült, pontos példányszámra vonatkozó adatok nem állnak rendelkezésre.

Technikai jellemzők

Az S 3 mozdony hajtásrendszere gőzre alapult, amely a korszak egyik legelterjedtebb technológiája volt. A mozdony 2-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy két kis átmérőjű vezetőkerék, négy hajtókerék és nincs utókerék szerepelt a konstrukcióban. A gőzmozdony maximális sebessége elérte a 90 km/órát, amivel a korszak egyik leggyorsabb mozdonyának számított.

Szolgálati történelem

Az Prussian S 3 mozdonyokat elsődlegesen Németországban, a porosz államvasutakon használták kezdetben. Az S 3 típusú mozdonyok a személyszállító vonatok éllovasai voltak, és a gyorsvonati szolgálatot látták el. Idővel más német tartományok és országok is alkalmazni kezdték a típust, kihasználva a mozdonyok sebességét és megbízhatóságát. A mozdonyokkal kapcsolatos baleseti statisztikák nem állnak rendelkezésre, de az ismert tény, hogy az S 3 mozdonyokat a 20. század közepére fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem áll rendelkezésre információ arról, hogy bármelyik Prussian S 3 gőzmozdony megmaradt volna napjainkig, illetve nincs adat arról, hogy ilyen mozdonyok múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként megtekinthetők lennének.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian S 3 mozdony a maga idejében nemcsak a vasúti technológia, hanem a német ipari kultúra egyik szimbólumává is vált. Modellvasúti körökben megszokott látvány az S 3, mivel számos modellgyártó cég elkészítette a méretarányos változatát. Az ilyen modellek nemcsak gyűjtők körében népszerűek, hanem a vasúttörténet iránt érdeklődő amatőrök között is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 90 km/óra

Hivatkozások

Prussian S 3 gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google