Történeti háttér és gyártás
A Prussian T 9 gőzmozdonyt a Német Császárság területén fejlesztették ki a 19. század végén, hogy megfeleljen a személy- és tehervonatok növekvő közlekedési igényeinek. Az 1891-ben gyártott mozdonyt elsősorban a Prussian államvasutak megrendelésére készítették.
A T 9-es típusú mozdonyokat a Vulcan, a Hanomag és más német gyártók építették. A fejlesztés célja egy olyan gőzmozdony megalkotása volt, amely hatékonyan tud közlekedni a közepes távolságú, kisebb forgalmú vonalakon, és egyaránt alkalmas teherszállításra és személyszállításra. A gyártási időszak során számos egységet készítettek, különböző altípusokkal, amelyek közül a legismertebbek a T 9.1 és T 9.3 voltak.
Technikai jellemzők
A Prussian T 9 gőzmozdony hajtását gőzerő biztosította. Kialakítása három kapcsolt tengellyel (0-6-0) rendelkezett, amely lehetővé tette a stabil és megbízható működést különböző vasúti vonalakon. A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, ami az időszakban kifejezetten jónak számított.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 0-6-0
- Maximális sebesség: 65 km/h
Szolgálati történelem
A Prussian T 9 gőzmozdonyokat elsősorban Németországban használták, főként Prussia államvasútjain. Szerepük vegyesen volt személy- és tehervonatok vontatása. A mozdonyok sikeresen szolgálták ki a kisebb távolságok közötti szállítási igényeket, különösen az alacsonyabb forgalmú vonalakon. Az évek során több modernizáláson és átépítésen estek át, hogy fenntartsák versenyképességüket a technológiai fejlődés mellett. A szolgálatból a 20. század közepére fokozatosan kivonták, felszabadítva helyüket a modernebb dízel és elektromos mozdonyoknak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg néhány Prussian T 9 mozdony megőrzött állapotban található múzeumokban, ahol a közönség megismerheti a gőzmozdonyok történelmét és jelentőségét. Az ilyen megőrzött példányok a vasúti történelem rajongóinak különleges látványosságot nyújtanak.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian T 9 mozdony jelentősége a német vasúti történelemben vitathatatlan. Modellvasúti változatai is készültek, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. Noha nem kifejezetten híres, a mozdonyt a gőz korának ikonikus képviselőjeként tartják számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_9
Képek
Források: Wikipédia, Google