Történeti háttér és gyártás
A Prussian G 12 (CFOA type) egy jelentős gőzmozdonytípus, amely az 1910-es évek végén készült a Német Birodalmi Vasút számára. Az elsődleges cél a megnövekedett teherforgalom ellátása volt, amely az első világháború alatti és utáni időszakban jelentkezett. A mozdonyt 1917-ben kezdték gyártani. A készítők a prágai, berlini és más németországi helyszíneken folytatták a gyártást annak érdekében, hogy kielégítsék az igényeket, hiszen a vasúti infrastruktúra fejlesztése kulcsfontosságú volt a gazdasági növekedés támogatására.
Technikai jellemzők
A G 12 típusú mozdony egy erős, gőzhajtású eszköz, melyet kifejezetten teherhordásra optimalizáltak. A hajtásrendszer klasszikus gőztechnikára épül, amely kazán által termelt gőzzel működteti a dugattyúkat. Maximum sebessége 65 km/h körül alakul, ami a korabeli tehermozdonyok között kiemelkedőnek számított.
Műszaki jellemzők:
– Tengelyelrendezés: 1-5-0
– Maximális sebesség: 65 km/h
– Hossz: 19,520 mm
– Teljesítmény: 1,650 PS
– Kazánnyomás: 14 bar
Szolgálati történelem
A Prussian G 12 mozdonyokat főként Németországban használták a teherforgalomban, de exportálták más európai országokba is, hogy támogassák a háború utáni újjáépítést. Több ország vasúttársasága is alkalmazta, beleértve Franciaországot és Lengyelországot. A mozdonyok a második világháború után is forgalomban maradtak, de az 1960-as évekre fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok megjelenését követően.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian G 12 típusú mozdonyból néhány példány megőrzésre került, és több múzeumban is kiállították őket. Németországban a közlekedési múzeumokban találhatók meg, ahol a látogatók testközelből ismerhetik meg ennek a történelmi járműnek a részleteit. Ezek a példányok azonban nem üzemképesek.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian G 12 mozdony kulturálisan is jelentőséggel bír, mivel az ipari forradalom egyik szimbólumává vált. A modellvasúti rajongók körében is népszerű, különböző gyártók készítettek méretarányos modellváltozatokat. Bár a mozdony konkrét filmekben vagy könyvekben nem szerepel jelentős mértékben, az ilyen típusú gőzmozdonyok általában a történelmi filmek és irodalmi művek kedvelt elemei.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Teljesítmény | 1,650 PS |
Kazánnyomás | 14 bar |
Tengelyelrendezés | 1-5-0 |
Hossz | 19,520 mm |
Hivatkozások
A Prussian G 12 (CFOA type) részletes leírását itt találhatod).
Képek
Források: Wikipédia, Google