Prussian G 12 (CFOA type) gőzmozdony

A Prussian G 12 (CFOA type) gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott Európa vasúti hálózatain, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 12 (CFOA type) egy jelentős gőzmozdonytípus, amely az 1910-es évek végén készült a Német Birodalmi Vasút számára. Az elsődleges cél a megnövekedett teherforgalom ellátása volt, amely az első világháború alatti és utáni időszakban jelentkezett. A mozdonyt 1917-ben kezdték gyártani. A készítők a prágai, berlini és más németországi helyszíneken folytatták a gyártást annak érdekében, hogy kielégítsék az igényeket, hiszen a vasúti infrastruktúra fejlesztése kulcsfontosságú volt a gazdasági növekedés támogatására.

Technikai jellemzők

A G 12 típusú mozdony egy erős, gőzhajtású eszköz, melyet kifejezetten teherhordásra optimalizáltak. A hajtásrendszer klasszikus gőztechnikára épül, amely kazán által termelt gőzzel működteti a dugattyúkat. Maximum sebessége 65 km/h körül alakul, ami a korabeli tehermozdonyok között kiemelkedőnek számított.

Műszaki jellemzők:

Tengelyelrendezés: 1-5-0
Maximális sebesség: 65 km/h
Hossz: 19,520 mm
Teljesítmény: 1,650 PS
Kazánnyomás: 14 bar

Szolgálati történelem

A Prussian G 12 mozdonyokat főként Németországban használták a teherforgalomban, de exportálták más európai országokba is, hogy támogassák a háború utáni újjáépítést. Több ország vasúttársasága is alkalmazta, beleértve Franciaországot és Lengyelországot. A mozdonyok a második világháború után is forgalomban maradtak, de az 1960-as évekre fokozatosan kivonták őket a forgalomból a dízelmozdonyok megjelenését követően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian G 12 típusú mozdonyból néhány példány megőrzésre került, és több múzeumban is kiállították őket. Németországban a közlekedési múzeumokban találhatók meg, ahol a látogatók testközelből ismerhetik meg ennek a történelmi járműnek a részleteit. Ezek a példányok azonban nem üzemképesek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 12 mozdony kulturálisan is jelentőséggel bír, mivel az ipari forradalom egyik szimbólumává vált. A modellvasúti rajongók körében is népszerű, különböző gyártók készítettek méretarányos modellváltozatokat. Bár a mozdony konkrét filmekben vagy könyvekben nem szerepel jelentős mértékben, az ilyen típusú gőzmozdonyok általában a történelmi filmek és irodalmi művek kedvelt elemei.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 65 km/h
Teljesítmény 1,650 PS
Kazánnyomás 14 bar
Tengelyelrendezés 1-5-0
Hossz 19,520 mm

Hivatkozások

A Prussian G 12 (CFOA type) részletes leírását itt találhatod).

Képek

Források: Wikipédia, Google