Történeti háttér és gyártás
A RüKB Nos. 51Mh to 53Mh gőzmozdonyokat 1913-ban gyártották. Ezeket a mozdonyokat a németországi Rügen sziget keskeny nyomtávú vasútvonalának igényeire fejlesztették ki. A gyártás célja az volt, hogy lefedjék a növekvő utasforgalmi igényeket a turizmus fellendülése miatt. A mozdonyokat a németországi Henschel & Sohn vállalat készítette, amely a korszak egyik vezető mozdonygyártója volt. A RüKB (Rügensche Kleinbahn-Aktiengesellschaft) volt a megrendelő, mely magánvasútként működött.
Technikai jellemzők
A RüKB Nos. 51Mh to 53Mh mozdonyok gőzhajtásúak, melyek a korszak technológiai színvonalához igazodva készültek. Össztömegük megfelelően lett kialakítva a keskeny nyomtávú sínrendszerekhez. A mozdonyok maximális sebessége 30 km/h körüli, ami az adott vonalakon elegendő sebességet biztosított. Az egyszerű vezérlőrendszerek és a megbízható futóművek lehetővé tették a hatékony működést a szűk fordulókban és meredek emelkedőkön is.
Szolgálati történelem
A RüKB Nos. 51Mh to 53Mh gőzmozdonyok elsősorban Németországban, Rügen szigetén teljesítettek szolgálatot. Az utasforgalom mellett a teherforgalomban is alkalmazták őket, rugalmas használatot biztosítva a vasúttársaság számára. A mozdonyokat a második világháború alatt és után is aktívan használták, majd a modernizációk során fokozatosan vonták ki őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
- Néhány megőrzött példány még ma is látható különböző német múzeumokban.
- A nosztalgia vonatok népszerű szereplői közé tartoznak, Rügen szigetére látogatók így ma is megtapasztalhatják a korabeli utazási élményt.
Érdekességek és kulturális hatás
- A RüKB mozdonyok beceneve gyakran kapcsolódik a Rügen szigeti turizmushoz, amelyhez szorosan kötődnek.
- Modellvasúti körökben is elterjedtek, különféle méretarányokban hozzáférhetők.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google