Történeti háttér és gyártás
A Saxon IV T gőzmozdonyok a 19. század végén készültek, pontosabban 1897-ben gyártották őket. Ezeket a mozdonyokat a sächsische Maschinenfabrik gyártotta, amelyet Richard Hartmann alapított. A mozdonytípusra a Szász Királyi Államvasutak (Königlich Sächsische Staatseisenbahnen) tett megrendelést, hogy kielégítse a növekvő utasforgalmi igényeket a régióban. A IV T sorozatú mozdonyokat elsősorban helyi és regionális vonatok vontatására tervezték. A megrendelések jelentős része a Szász Államvasutak flottájának fejlesztését célozta, hogy korszerű és hatékony járműparkot alakítsanak ki.
Technikai jellemzők
A Saxon IV T egy 2-4-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely kompakt méreteivel és hatékonyságával tűnik ki. A mozdony egy egyszerű, de erőteljes gőzhajtású rendszert alkalmazott, amely lehetővé tette a hatékony működést a különböző domborzati viszonyok között. A mozdony maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, ami a korabeli helyi vonatok esetében megfelelőnek számított. A mozdony kiemelkedett megbízhatóságával és könnyű karbantarthatóságával, ami segítette abban, hogy sokáig szolgálatban maradjon. Hossza és súlya lehetővé tette, hogy könnyen kezelje mind a személy-, mind pedig a könnyű teherforgalmat.
Szolgálati történelem
A Saxon IV T mozdonyokat elsősorban Németországban, a Szász Királyi Államvasutaknál alkalmazták. A mozdonyok jól teljesítettek a rövidebb távolságú, főként elővárosi és regionális vonatok üzemeltetésében. Szolgálati időszakuk alatt bizonyították megbízhatóságukat és sokoldalúságukat. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a modernebb típusú dízel- és elektromos mozdonyok megjelentek a piacon. Ennek ellenére számos példány még hosszú ideig szolgált, mielőtt véglegesen selejtezték volna őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs hivatalos adat arról, hogy a Saxon IV T mozdonyok bármelyik példánya fennmaradt volna és kiállításon lenne látható. Az ilyen régi mozdonyok esetén nem ritka, hogy kevés teljes példány őrződjön meg, tekintettel az ipari fejlődésre és a járművek gyakori selejtezésére.
Érdekességek és kulturális hatás
A Saxon IV T gőzmozdonyok annak ellenére, hogy nem tettek szert széles körű ismertségre, fontos szerepet játszottak a német regionális vasúti közlekedés fejlődésében a 19. század végén. A mozdonyok modellvasúton ritkábban fordulnak elő, de a vasúttörténet iránt érdeklődők körében népszerűek a koruk technikai megoldásai miatt. Bár kulturális hatásuk nem túl jelentős, a vasúttörténet iránt érdeklődők számára érdekes példái a korszak technológiájának.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Gőzmozdony |
| Meghajtás | Gőz |
| Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
| Tengelyelrendezés | 2-4-2 |
| Maximális sebesség | 75 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Saxon_IV_T
Képek
Források: Wikipédia, Google










