Saxonia gőzmozdony

A Saxonia gőzmozdony, az első Németországban épített gőzmozdonyként, 1839-ben fontos mérföldkő volt a vasúti közlekedés fejlődésében, megteremtve az alapokat az ország ipari átalakulásához.

Történeti háttér és gyártás

A Saxonia volt Németország első saját tervezésű gőzmozdonya, amelyet 1838-ban gyártottak. A mozdony Joseph Johann Anton von Baader irányítása alatt készült el, aki a Braunschweig-Forder Maschinenfabrik vállalattal dolgozott együtt. A Saxonia-t a Lipcse-Drezda Vasút Társaság számára fejlesztették ki, amely az egyik legkorábbi német vasúttársaság volt. Az újítás fő célja az volt, hogy elősegítse a hatékony vasúti közlekedést és a szállítási kapacitások növelését ezen a régióban.

Technikai jellemzők

A Saxonia gőzüzemű mozdony volt, amely egyszerű és hatékony technológiai megoldásokat alkalmazott. A mozdonynak 2-2-2 tengelyelrendezése volt, ami azt jelentette, hogy két hajtott tengelye és két vezetőkerék tengelye volt. Bár a pontos teljesítményadatok nem ismertek, a Saxonia képes volt a korabeli vonatok számára szükséges sebesség elérésére.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Nem ismert
  • Tengelyelrendezés: 2-2-2
  • Maximális sebesség: Nem ismert
  • Hossz: Nem ismert
  • Férőhely: Nem ismert

Szolgálati történelem

A Saxonia gőzmozdony főként az akkoriban újdonságnak számító Lipcse-Drezda vonalon közlekedett. A mozdony működése során hozzájárult a vasúti közlekedés népszerűsítéséhez és a technológiai fejlődés megindításához Németországban. Bár pontos kivonási és selejtezési adatok nem állnak rendelkezésre, a Saxonia az idejében jelentős szerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Saxonia eredeti példányai nem maradtak fenn, azonban egy működőképes másolat készült a mozdony tiszteletére. Ez a másolat Németországban, a drezdai Verkehrszentrum közlekedési múzeum gyűjteményében található, ahol a látogatók megtekinthetik, és betekintést nyerhetnek az 1830-as évek vasúti technológiájába.

Érdekességek és kulturális hatás

A Saxonia gőzmozdony a német vasúti történelem egyik ikonikus darabjává vált, és sokak számára a mérnöki újítások szimbóluma. Habár nem elterjedt a modellvasutak világában, a mozdony történelmi jelentősége miatt több könyvben és kiállításon is szerepet kapott. A Saxonia megjelenése azt is elősegítette, hogy a német közönség jobban megismerje és elfogadja a vasúti közlekedés előnyeit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1800–1849 – Korai vasút
Tengelyelrendezés 2-2-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Saxonia_(locomotive)

Képek

Források: Wikipédia, Google