Történeti háttér és gyártás
A SBB Em 3/3 dízelmozdonyt a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) rendelte meg, hogy kielégítsék a kisebb, rugalmas mozdonyok iránti igényt, melyek képesek voltak teher- és rendezővonatok vontatására is. A gyártást 1959-ben kezdte meg a svájci SLM Winterthur együttműködésben a Brown, Boveri & Cie (BBC) vállalattal. A mozdony kifejlesztésének egyik fő oka a hatékonyabb és gazdaságosabb üzemeltetés iránti igény volt a gőzmozdonyokkal szemben.
Az Em 3/3-as sorozat a dízelkorszak csúcsidejében készült, ebben az időszakban a dízelmozdonyok általánosan elterjedtek Európában a gőzösök kiváltására. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) volt a fő megrendelő, és ezt a típust nem exportálták más országokba.
Technikai jellemzők
Az Em 3/3 típusú mozdonyok dízel-hidraulikus meghajtással rendelkeztek. Az 0-6-0 tengelyelrendezésnek köszönhetően kiválóan alkalmazhatók voltak pályaudvari rendezési munkákra és kisebb teherforgalmú vonalakra. A mozdony maximális sebessége 60 km/h volt, ami ideális volt a feladatokra, melyekre tervezték.
- Teljesítmény: kb. 360 lóerő
- Hossz: 9 méter
- Magasság: 4,2 méter
- Tengelytáv: 3 méter
- Futómű: 0-6-0
- Fékrendszer: Pneumatikus fékek
Szolgálati történelem
A SBB Em 3/3 mozdonyokat a Svájci Szövetségi Vasutak intenzíven használta, különösen rendezőpályaudvarokon és ipari mellékvágányokon közlekedtek. Az évek során ezek a mozdonyok megbízhatónak bizonyultak, bár idővel a modernizáció és az újabb típusok bevezetése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó példányokat a 2000-es évek elején selejtezték ki.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg egyes példányai a Svájci Közlekedési Múzeumban találhatók, ahol megőrizték őket a vasúttörténeti jelentőségük miatt. Ezek a mozdonyok már nem működnek, de kiállítási tárgyként szolgálnak, bemutatva a korabeli technológia jellegzetességeit.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Em 3/3 dízelmozdony a svájci vasúti közlekedés egyik ikonikus darabja volt, és a mozdonymodell gyártók körében is népszerűvé vált. A vasútmodellezők körében elterjedt annak köszönhetően, hogy jól illeszkedik a hagyományos svájci vasúti környezetbe.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |