SNCF BB 1320 elektromos mozdony

Az SNCF BB 1320 elektromos mozdony a 20. század közepén a francia vasutak innovációjának szimbóluma volt, megbízható teljesítményével és modern technológiájával járult hozzá a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF BB 1320 sorozatú elektromos mozdony Franciaországban készült, és az SNCF, a francia nemzeti vasúttársaság állományába tartozott. A mozdonyokat az 1920-as évek végén fejlesztették ki, amikor a vasúti közlekedésben egyre nagyobb igény mutatkozott az elektromos hajtású járművek iránt. A gyártás 1927-ben kezdődött, amikor a mérnökök arra törekedtek, hogy a növekvő vasúti forgalom igényeit hatékonyabban és környezetbarátabb módon elégítsék ki. Az SNCF BB 1320 mozdonyok a francia vasút villamosítási programjának keretében jöttek létre, amelyek célja az volt, hogy csökkentsék a gőzmozdonyok használatát és növeljék a vasúti hálózat hatékonyságát. A mozdonyok gyártásában a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM) vett részt, mely egy jelentős gépgyártó cég Franciaországban.

Technikai jellemzők

Az SNCF BB 1320 egy elektromos mozdony, ami a korszak technológiai újdonságait hordozta magában. Ezek a mozdonyok többnyire személyszállító, valamint könnyű tehervonatok vontatására készültek. A BB 1320 sorozat klasszikus két tengelyes elrendezéssel rendelkezett, mely a „BB” jelzésből is látható. Az elektromos hajtásrendszerük miatt ezek a mozdonyok csendesebbek és kevésbé szennyezőek voltak, mint a korábbi gőzmozdonyok.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Tengelyelrendezés: BB
  • Maximális sebesség: Az akkori technikának megfelelően mérsékelt

Szolgálati történelem

Az SNCF BB 1320 mozdonyokat elsősorban a francia vasúti hálózaton alkalmazták, ahol elővárosi személyszállító vonatokat, valamint egyes tehervonatokat vontattak. Az elektromos mozdonyok lehetővé tették a gyorsabb és hatékonyabb közlekedést az elektromos vasúti pályákon. A mozdonyok szolgálata során megbízható teljesítményt nyújtottak, azonban a technológiai fejlődés és az újabb típusok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy az SNCF BB 1320 mozdonyokból fennmaradt volna megőrzött példány, amely múzeumban vagy nosztalgikus célra használatos lenne. Ezek a mozdonyok a francia vasút történetének egy átmeneti korszakát képviselik, ami miatt kevésbé maradtak fenn a modern kor számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SNCF BB 1320 nem vált ikonikus járművé a szélesebb közönség számára, a BB sorozatú mozdonyok mégis fontos szerepet játszottak a villamosítás és a modern vasúti közlekedés franciaországi fejlődésében. Modellvasutakban nem terjedtek el széles körben, és kulturális hatása csekély mértékben jelentkezett. Azonban a korszak mérnöki újításainak részeként, szerepük meghatározó volt az elektromos hajtású mozdonyok fejlődésében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információk az SNCF BB 1320 mozdonyról