SNCF Class BB 17000 elektromos mozdony

Az SNCF Class BB 17000 elektromos mozdony az 1960-as évektől kezdve meghatározó szerepet játszott a francia vasútvonalakon, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF Class BB 17000 elektromos mozdonyok kifejlesztésére a francia vasúti hálózat növekvő igényeinek kielégítésére került sor. Az SNCF, azaz a Francia Nemzeti Vasúttársaság, a vasúti közlekedés elektromosítását célozta meg a korszakban. A BB 17000 sorozatot a francia Alstom cég gyártotta, és az első példány 1965-ben készült el.

A mozdonyokat elsősorban elővárosi és regionális vonalakra szánták, ahol a megnövekedett utasforgalom miatt nagyobb teljesítményű villamos mozdonyokra volt szükség. Az 1965 és 1968 közötti időszakban összesen 105 darab BB 17000 mozdony került legyártásra.

Technikai jellemzők

Az SNCF Class BB 17000 mozdonyok teljesen elektromos meghajtásúak. Az Alstom által gyártott járművek főbb műszaki jellemzői a következők:

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 3,850 kW
  • Tengelyelrendezés: B’B’
  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Hossz: 15,2 méter
  • Fékrendszer: Pneumatikus, elektromos fékekkel kiegészítve

Ezek a mozdonyok kifejezetten alkalmasak voltak az elővárosi forgalomra, ahol a gyors gyorsulás és a gyakori megállások miatt fontos volt a hatékony fékrendszer és a megfelelő teljesítmény.

Szolgálati történelem

Az SNCF Class BB 17000 mozdonyokat a francia vasúttársaság széles körben használta az elővárosi és regionális forgalomban, különösen Párizs környékén. Az évtizedek során a mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról váltak ismertté.

Az élettartamuk alatt több modernizálási programon is átestek, hogy megfeleljenek a változó technológiai követelményeknek. Az utóbbi években fokozatosan kezdték kivonni őket a forgalomból, ahogy a modernebb mozdonyok váltak elérhetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár számos BB 17000 mozdonyt selejteztek az idő múlásával, néhány példányt megőriztek nosztalgikus célokra. Franciaországban több vasúti múzeumban is megtalálhatók, és különleges eseményeken gyakran nosztalgiavonatként is közlekednek.

Érdekességek és kulturális hatás

A BB 17000 mozdonyok az évek során a vasúti modellezők körében is népszerűvé váltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat az SNCF Class BB 17000 sorozatból, ami a vasútmodellezés szerelmeseinek lehetőséget adott eme ikonikus francia mozdonyok kicsinyített változatának gyűjtésére és megjelenítésére.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3,850 kW
Tengelyelrendezés B’B’
Maximális sebesség 140 km/h
Hossz 15,2 méter
Fékrendszer Pneumatikus, elektromos fékekkel

Hivatkozások

SNCF Class BB 17000 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google