Történeti háttér és gyártás
A South African Class 10A 4-6-2 gőzmozdony 1910-ben készült és a Dél-Afrikai Vasút (SAR) számára gyártották. Ezt a mozdonyt a brit North British Locomotive Company építette Glasgow-ban. A Class 10A mozdonyokat a növekvő vasúti forgalom fellendítése és a nagyobb sebességű vonatok kiszolgálása érdekében tervezték. A gyártási sorozat összesen ötven példányból állt.
Technikai jellemzők
A South African Class 10A 4-6-2 egy gőzmozdony, amely jellegzetes „Pacific” tengelyelrendezést alkalmaz, amely három hajtott tengelyt és két vezető tengelyt foglal magában. A mozdonyok gőzhajtásúak, és kifejezetten nagy teljesítményűek voltak a korukhoz képest. Ezek a mozdonyok maximum 100 km/h sebesség elérésére voltak képesek. A mozdony teljes hossza körülbelül 21 méter volt, és jelentős mennyiségű szenet és vizet tudott szállítani.
Szolgálati történelem
A Class 10A mozdonyokat főként személyszállító vonatok húzására használták a Dél-Afrikai Köztársaságban. Ez a típus rendkívül megbízhatónak bizonyult, és az SAR több fővonalán is szolgálatot teljesített. A mozdonyok hosszú pályafutásuk során kevés változtatáson mentek keresztül, mivel a konstrukciójuk kezdetben is sikeres volt. A mozdonyok a 1950-es évekig álltak szolgálatban, amikor is az újabb dízel- és elektromos mozdonyok átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg az ismert Class 10A mozdonyok közül több is megőrzésre került. Néhány ezek közül múzeumokban van kiállítva, de sajnos nem minden példány maradt meg működőképes állapotban. Az egyik legismertebb múzeumi példány a Dél-Afrikai Vasutak Múzeumában található, és néha nosztalgiautakon is részt vesz.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 10A 4-6-2 gőzmozdony népszerű a vasúti modellezés rajongói körében is. Számos gyártó készített méretarányos modelleket erről a típusról, nagy becsben tartva a mozdony jellegzetes megjelenését és műszaki jellemzőit. A mozdony és társai egyfajta kulturális ikonokká váltak a dél-afrikai vasúti közlekedés történetében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1910 |
Példányszám | 50 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 21 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google