South African Class 15 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 15 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején a dél-afrikai vasút egyik meghatározó szereplője volt, erőteljes és megbízható teljesítményének köszönhetően kedvelték a hosszú tehervonati szakaszokon.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 15 4-8-2 gőzmozdony az 1914-es évben készült el, amikor az ipari forradalom utáni időszakban a vasúti közlekedés jelentős fejlődésen ment keresztül. A gőzmozdony kifejlesztését az igény indokolta, hogy a Dél-Afrikai Vasúttársaság (SAR) hatékonyabbá tegye az áruszállítást és az utasszállítást. Ezt a típusú mozdonyt a North British Locomotive Company gyártotta Glasgow, Skócia területén.

A South African Class 15 sorozatot különösen a SAR számára tervezték, hogy megfeleljen az ottani különleges topográfiai és klimatikus feltételeknek. A 4-8-2-es tengelyelrendezés különösen hatékony volt a nehéz tehervonatok vontatásában, és képes volt a meredek emelkedők leküzdésére. A gyártás 1914-ben kezdődött és összesen több tucat példány készült belőle.

Technikai jellemzők

A 4-8-2-es tengelyelrendezés magába foglalja a négy vezető, nyolc hajtó és két hátsó kerekű elrendezést, amelyet „Mountain” típusú mozdonyként is ismernek. A gőzmozdony teljesítőképessége a kor technológiai szintjéhez mérten igen figyelemre méltó volt, különösen a dél-afrikai viszonyok között.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: Kb. 70 km/h
  • Tengelytáv: Tekintélyes, hogy stabil legyen a meredek emelkedőkön
  • Méretek: Hossz közel 20 méter, ami jelentős méret a gőzmozdonyok között
  • Futómű: Robusztus és strapabíró, hogy bírja a nehéz körülményeket
  • Fékrendszer: Különleges gőzfékek, amelyek a nagy súlyú tehervonatok megállítására is alkalmasak

Szolgálati történelem

A South African Class 15 4-8-2 gőzmozdonyokat elsősorban a Dél-Afrikai Köztársaság vasútvonalain használták, ahol mind személy-, mind tehervonatok vontatására alkalmasak voltak. A mozdonyok kiválóan teljesítettek hosszú távú teherszállítások során, különösen a nehéz és meredek vonalakon.

A mozdonyok szolgálati ideje során számos modernizáción átestek, azonban a technológiai fejlődés következtében végül a dízel- és elektromos mozdonyok váltották fel őket. A forgalomból való kivonásuk az 1970-es években történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a South African Class 15 4-8-2 gőzmozdonyok többsége leselejtezésre került, néhány példányt mégis megőriztek múzeumi célokra. Ezek a mozdonyok különböző dél-afrikai vasúti múzeumokban tekinthetők meg, ahol a látogatók bepillantást nyerhetnek a múlt vasúti technológiáiba.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 15 4-8-2 gőzmozdony különleges helyet foglal el a vasúti rajongók szívében, és gyakran jelenik meg modellvasúti készletekben is. Népszerűségét egyedi formájának és történelmi jelentőségének köszönheti. A mozdonyra gyakran hivatkoznak „Mountain” becenéven is, ami a tengelyelrendezésére utal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2
Maximális sebesség 70 km/h
Gyártási év 1914
Gyártó North British Locomotive Company

Hivatkozások

További információ a South African Class 15 4-8-2 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google