South African Class 1A 4-8-0 gőzmozdony

A South African Class 1A 4-8-0 gőzmozdony robusztus tervezése és megbízhatósága révén a 20. század elején jelentős szerepet játszott Dél-Afrika vasúti fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 1A 4-8-0 gőzmozdonyt a Dél-Afrikai Vasúttársaság (SAR) rendelte meg, és elsődlegesen teher- és személyszállítási feladatokra fejlesztették ki. A mozdonyokat a Briton Ferryben található North British Locomotive Company gyártotta 1910-ben. Az ilyen típusú mozdonyokat a korabeli igények növekedése és a hatékonyabb szállítás szükségessége indokolta. A gyártás során 20 darab készült belőle, amelyeket a Dél-Afrikai Államvasutak használtak.

Technikai jellemzők

A Class 1A 4-8-0 mozdonyok gőzüzeműek, a „4-8-0” tengelyelrendezéssel, amely négy hajtott és nyolc összekapcsolt kereket jelent. Ez a konstrukció stabil, nagy teljesítményű hajtást tett lehetővé, amely különösen alkalmas nehéz tehervonatok húzására. Bár a maximális sebesség és a hatótávolság specifikus adatai nem ismertek, a mozdonyok kiválóan alkalmasak voltak hosszú távú, nagy teherbírású szállítási feladatokra. A vezérlés a korszaknak megfelelően manuális volt, miközben a fékrendszer gőzüzemű fékekkel rendelkezett.

Szolgálati történelem

A South African Class 1A mozdonyokat kizárólag Dél-Afrikában használták, ahol elsősorban teherszállítási feladatokra alkalmazták őket. Ezek a mozdonyok hosszú éveken keresztül szolgáltak, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt. A pontos kivonási dátumok nem állnak rendelkezésre, de várhatóan a 20. század közepére nagyrészt felváltották őket modernebb járművek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a South African Class 1A 4-8-0 gőzmozdonyokból bármelyik példány megmaradt volna, vagy kiállították volna múzeumokban. Valószínűleg a legtöbb példányt selejtezték vagy más célra alakították át.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 1A gőzmozdonyok nem váltak közismertté a tömegmédia vagy a modellvasúti körök számára, így kevés kulturális hatásuk van. Bár a 4-8-0 elrendezés népszerű volt a gőzmozdonyok körében, különleges becenevek vagy széles körű ismertség nem köthető hozzájuk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_1A_4-8-0

Képek

Források: Wikipédia, Google