Történeti háttér és gyártás
A South African Class 2C 4-6-2 gőzmozdonyokat 1910-ben fejlesztették ki Dél-Afrikában, válaszul az egyre növekvő személyszállítási igényekre. A mozdonyokat a Henschel & Son vállalat készítette, amely akkoriban híres volt a gőzmozdony-gyártási kapacitásáról. A Class 2C típusú mozdonyokat a South African Railways (SAR) számára gyártották, mint része a vasút modernizációs és kapacitásbővítési programjának.
A gyártási időszak alatt összesen 20 darab ilyen mozdony készült, melyek főként a személyszállító vonatok vontatására lettek kifejlesztve. A fejlesztés célja az volt, hogy a dél-afrikai vasutak számára egy erős és megbízható gőzmozdonyt biztosítsanak, amely képes a nehezebb vonatok vontatására a bonyolultabb és kihívásokat jelentő útvonalakon is.
Technikai jellemzők
A South African Class 2C 4-6-2 gőzmozdony egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely ezt a konfigurációt a pacific típusú mozdonyok között szerezte. A „4-6-2” kifejezés a mozdony tengelyelrendezését írja le: elöl négy nem hajtott vezetőkerék, középen hat hajtott kerék, hátul pedig két nem hajtott tenderkerék található.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: Kb. 90 km/h
- Méretek (hossz): Közelítőleg 20 méter
- Tüzelőanyag: Szén
Ezek a mozdonyok képesek voltak nagy távolságokat megtenni, ami különösen fontos volt a dél-afrikai régió szélsőséges klimatikus és földrajzi viszonyai mellett. A gőzüzem biztosította a szükséges teljesítményt a meredek emelkedők leküzdéséhez.
Szolgálati történelem
A Class 2C mozdonyokat elsősorban Dél-Afrika területén használták a South African Railways szolgálatában. A mozdonyok kitűnő szolgálatot tettek a személyszállító vonatokon, és hosszú élettartamuknak köszönhetően több évtizeden át működtek. A standard és nehéz személyvonatok vontatására egyaránt kiválónak bizonyultak.
A mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor a dízel- és elektromos vonatok átvették a helyüket, de a szolgálatból való kivonásuk pontos dátuma nem minden esetben dokumentált.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A South African Class 2C 4-6-2 gőzmozdonyok közül néhány megmaradt példány található különböző múzeumokban Dél-Afrikában, bár a pontos számuk nem mindig ismert. Ezek a mozdonyok különleges nosztalgia vonatok részeként is felbukkanhatnak, ha megőrzésük és karbantartásuk lehetővé teszi.
Érdekességek és kulturális hatás
A Class 2C mozdonyok fontos részei a dél-afrikai vasúti örökségnek, és a vasútmodellezés világában is jelen vannak. Számos modellgyártó készítette el kicsinyített változataikat, amelyek a vasútmodellezők körében népszerűek. Az ilyen mozdonyok megőrzése nemcsak a technikai múlt iránti tisztelet, hanem a történelmi jelentőségük megőrzése is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártási év | 1910 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Üzemanyag | Szén |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_2C_4-6-2
Képek
Források: Wikipédia, Google