South African Class 33-200 dízelmozdony

A South African Class 33-200 dízelmozdony a dél-afrikai vasút történetének fontos mérföldköve, amely erőteljes teljesítményével és megbízhatóságával vált ismertté a kontinens különböző vasútvonalain.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 33-200 dízelmozdony egy jelentős szereplője volt a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődésének. A mozdonysorozatot a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1966-ban. A sorozat kifejlesztésére azért került sor, hogy a dél-afrikai vasúthálózat dízelmozdonyokkal történő korszerűsítését és bővítését előmozdítsa. Az EMD GP35-ös sorozatának alapjaira épülve 1966-ban gyártották le ezeket a mozdonyokat, amelyek a South African Railways (SAR) számára készültek.

A Class 33-200 mozdonyokat a kritikus teherszállítási igények kielégítésére fejlesztették ki, és a széles körű alkalmazhatóságuk miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Összesen 55 darabot gyártottak ebből a típusból, melyek a Dél-Afrikában található vasútvonalakon szolgáltak, elősegítve az ország gazdasági fejlődését.

Technikai jellemzők

A South African Class 33-200 mozdony egy dízel-elektromos hajtású jármű. A mozdony hajtáslánca egy EMD 16-645E típusú dízelmotorból áll, amely elektromos generátoron keresztül hajtja a kerékpárokat. A mozdony maximális teljesítménye 1,750 lóerő.

  • Tengelyelrendezés: Co-Co, ami azt jelenti, hogy minden tengely motorosan hajtott.
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Méretek: A mozdony teljes hossza 17,37 méter.
  • Fékrendszer: Légtömlős fékrendszerrel szerelték fel.

A mozdonyt alapvetően teherszállításra tervezték, így utasok szállítására nem volt kialakítva. A vontatási kapacitása azonban lehetővé tette a nehéz tehervonatok hatékony mozgatását a dél-afrikai vasúthálózaton.

Szolgálati történelem

A South African Class 33-200 mozdonyokat elsősorban a Dél-Afrikai Vasúttársaság alkalmazta, ahol a különböző tehervonatok vontatására használták őket. A mozdonyok megbízható teljesítményük miatt hosszú időn keresztül szolgálták a vasúti közlekedés fejlődését. Az 1966-os gyártásukat követően évtizedekig voltak forgalomban, és jelentős részük még az 1980-as és 1990-es években is aktív szolgálatot látott el. Pontos kivonási idejük nem minden jármű esetében ismert, de a modernizáció és az újabb típusok megjelenése később a forgalomból való kivonásukat eredményezte.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A South African Class 33-200 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek, és múzeumi járműként tartanak számon különböző dél-afrikai vasúti múzeumokban. Ezeket a mozdonyokat a vasúti történelem iránt érdeklődők megtekinthetik. Egyes darabokat nosztalgiavonatok részeként is használnak, lehetőséget adva a történelemkedvelők számára, hogy megtapasztalják a múlt egyik ikonikus járművét.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class 33-200 mozdonyok nem váltak közismertté a globális vasúti kultúrában, Dél-Afrikában jelentős szerepet játszottak a vasúti szállítás fejlődésében. A mozdonyokat néha a vasútbarát közösségek rendezvényein is bemutatják modellkiállítások és más vasúti események keretében. Köznyelvi elnevezésükben gyakran csak egyszerűen „Class 33” néven emlegetik őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1966
Tengelyelrendezés Co-Co
Teljesítmény 1,750 lóerő
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 17,37 méter

Hivatkozások

South African Class 33-200 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google