Történeti háttér és gyártás
A South African Class 3B 4-8-2 gőzmozdony a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) megrendelésére készült 1912-ben. E mozdonyokat az angol North British Locomotive Company gyártotta annak érdekében, hogy kielégítse a növekvő vasúti igényeket Dél-Afrikában. A Class 3B sorozat a már korábban sikeres Class 3 mozdonyok fejlesztéseként jött létre, hogy erősebb és hatékonyabb járműveket biztosítson a hegyvidéki területeken való közlekedéshez. Összesen 4 darab ilyen mozdony készült, amelyek mindegyike a South African Railways számára készült.
Technikai jellemzők
A Class 3B mozdonyok négy hajtott tengellyel („4-8-2” tengelyelrendezés) rendelkeztek, amelyeket egy gőzhajtású rendszer működtetett. Ezek a mozdonyok jelentős teljesítményt nyújtottak, különösen akkoriban, amikor az ilyen típusú járművek elengedhetetlenek voltak a hosszú és nehéz vonatok mozgatásához. A mozdony tengelytávja és futóművének kialakítása lehetővé tette a nehéz tehervonatok kezelését is.
- Tengelyelrendezés: 4-8-2
- Hajtásrendszer: Gőz
- Gyártási év: 1912
Szolgálati történelem
A South African Class 3B 4-8-2 mozdonyokat főként nehéz tehervonatok továbbítására használták a hegyvidéki vonalakon, ahol jelentős vonóerőre volt szükség. A mozdonyokat Dél-Afrikában használták, ahol megbízható munkagépeknek bizonyultak. A jármű szolgálati ideje alatt fontos szerepet játszott a régió vasúti szállításában, biztosítva a gazdasági tevékenység stabilitását és a bányászati termékek mozgását.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos úgy tűnik, hogy nincs megőrzött példány a South African Class 3B mozdonyokból, és jelenleg nem szerepelnek múzeumi kiállításokon. E ritka járművek egyike sem maradt fenn működőképes állapotban sem.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 3B 4-8-2 mozdonyok nem csupán mérnöki teljesítmények voltak, hanem részben a vasúti kultúra szerves részévé is váltak Dél-Afrikában. Ezek a gőzmozdonyok, bár nem a legismertebbek a világon, mégis fontos szerepet játszottak a térség ipari fejlődésében. Modellvasúti körökben kevésbé elterjedtek, ám a vasúti történészek és rajongók körében különleges helyet foglalnak el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
South African Class 3B 4-8-2 Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google