South African Class 3B 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 3B 4-8-2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott Dél-Afrika vasúthálózatának fejlesztésében, megmutatva a mérnöki innováció erejét.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 3B 4-8-2 gőzmozdony a Dél-afrikai Államvasutak (South African Railways, SAR) megrendelésére készült 1912-ben. E mozdonyokat az angol North British Locomotive Company gyártotta annak érdekében, hogy kielégítse a növekvő vasúti igényeket Dél-Afrikában. A Class 3B sorozat a már korábban sikeres Class 3 mozdonyok fejlesztéseként jött létre, hogy erősebb és hatékonyabb járműveket biztosítson a hegyvidéki területeken való közlekedéshez. Összesen 4 darab ilyen mozdony készült, amelyek mindegyike a South African Railways számára készült.

Technikai jellemzők

A Class 3B mozdonyok négy hajtott tengellyel („4-8-2” tengelyelrendezés) rendelkeztek, amelyeket egy gőzhajtású rendszer működtetett. Ezek a mozdonyok jelentős teljesítményt nyújtottak, különösen akkoriban, amikor az ilyen típusú járművek elengedhetetlenek voltak a hosszú és nehéz vonatok mozgatásához. A mozdony tengelytávja és futóművének kialakítása lehetővé tette a nehéz tehervonatok kezelését is.

  • Tengelyelrendezés: 4-8-2
  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Gyártási év: 1912

Szolgálati történelem

A South African Class 3B 4-8-2 mozdonyokat főként nehéz tehervonatok továbbítására használták a hegyvidéki vonalakon, ahol jelentős vonóerőre volt szükség. A mozdonyokat Dél-Afrikában használták, ahol megbízható munkagépeknek bizonyultak. A jármű szolgálati ideje alatt fontos szerepet játszott a régió vasúti szállításában, biztosítva a gazdasági tevékenység stabilitását és a bányászati termékek mozgását.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos úgy tűnik, hogy nincs megőrzött példány a South African Class 3B mozdonyokból, és jelenleg nem szerepelnek múzeumi kiállításokon. E ritka járművek egyike sem maradt fenn működőképes állapotban sem.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 3B 4-8-2 mozdonyok nem csupán mérnöki teljesítmények voltak, hanem részben a vasúti kultúra szerves részévé is váltak Dél-Afrikában. Ezek a gőzmozdonyok, bár nem a legismertebbek a világon, mégis fontos szerepet játszottak a térség ipari fejlődésében. Modellvasúti körökben kevésbé elterjedtek, ám a vasúti történészek és rajongók körében különleges helyet foglalnak el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

South African Class 3B 4-8-2 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google