Történeti háttér és gyártás
A South African Class 4 4-8-2 gőzmozdonyt 1911-ben gyártották, a Dél-afrikai Vasúttársaság (South African Railways, SAR) megrendelésére. Ez a mozdonytípus a SAR részére készült, amely az ország vasúthálózatának villamosítását megelőző idők egyik meghatározó járműve volt. A gőzmozdonyokat a skót North British Locomotive Company gyártotta.
A mozdonyok kifejlesztésének fő oka az volt, hogy nagy teljesítményű, megbízható járművekkel szolgálják ki a növekvő vasúti igényeket. A South African Class 4 sorozatból összesen 15 darabot készítettek, és ezek főként a teherszállítási feladatokra összpontosítottak.
Technikai jellemzők
A South African Class 4 mozdonyok tengelyelrendezése 4-8-2 volt, amely az úgynevezett „Mountain” típusú elrendezést jelenti. Ez a konfiguráció kiváló stabilitást és vontatási képességet biztosított. A mozdonyokat gőzhajtás működtette, és jelentős erőt biztosítottak a hegyvidéki szakaszokon is.
A mozdony teljesítménye és részletes technikai jellemzői közé tartozott a nagy kazánteljesítmény és a stabil futóművek. A gőzmozdonyok maximális sebessége, hatótávolsága, valamint a tengelytáv megtervezésekor a teherszállítási igények optimalizálása volt a cél. Az utasterek kialakítása nem volt jellemző ezekre a mozdonyokra, mivel elsősorban tehermozdonynak tervezték őket.
Szolgálati történelem
A South African Class 4 mozdonyok főként Dél-Afrika vasúthálózatán teljesítettek szolgálatot, ahol a hegyvidéki terep miatt nagy teljesítményű mozdonyokra volt szükség. A mozdonyok jól szerepeltek a szolgálatban, de a technológiai fejlődés miatt lassan kiszorultak, és fokozatosan újabb típusok váltották fel őket. A forgalomból való kivonásuk időszaka a villamosított vasúti hálózat kiépítésekor kezdődött.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arra vonatkozóan, hogy a South African Class 4 mozdonyokból megőrzött példány létezne. Az ilyen típusú mozdonyok általában nem maradtak fenn múzeumi darabként, mivel főként a teherszállításban betöltött szerepük miatt nem voltak annyira ikonikusak, mint néhány más típus.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 4 mozdonyok különleges helyet foglaltak el a dél-afrikai vasúttörténetben, de nem értek el jelentős kulturális hatást vagy egyedi beceneveket. Modellvasúti replikák terén sem tudni elterjedt változatokról, mivel az érdeklődés inkább a személyszállító mozdonyok és vonatok iránt nagyobb.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |
Gyártás éve | 1911 |
Gyártó | North British Locomotive Company |
Példányszám | 15 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_4_4-8-2
Képek
Források: Wikipédia, Google