South African Class 6Z 2-6-4 Gőzmozdony

A dél-afrikai Class 6Z 2-6-4 gőzmozdony a korai 20. században a vasút fejlődését segítette elő, kínálva megbízható teljesítményt és innovatív technológiákat az utazók számára.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 6Z 2-6-4 gőzmozdony 1901-ben készült a dél-afrikai vasúthálózat igényeinek kielégítésére. A mozdonyt a Beyer, Peacock and Company gyártotta Manchesterben, Angliában. Ezt a típust kifejezetten a Dél-afrikai Vasút (South African Railways) számára tervezték, hogy megfeleljen a növekvő személy- és teherszállítási igényeknek. A Class 6 sorozat részeként a 6Z volt az egyik legfejlettebb modell, amely a korábbi típusok továbbfejlesztett változata volt.

Technikai jellemzők

A mozdony egy 2-6-4 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely azt jelenti, hogy két vezető, hat hajtó és négy hátsó tengelye volt. Ez a konfiguráció javította a stabilitást és a vontatási képességeket. A meghajtás gőz alapon történt, amely a kor technológiájának megfelelően még mindig széles körben elterjedt volt.

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: Kapcsolatban állt a kazán kapacitásával és a henger méretével, bár pontos adatot nem találtunk.
Maximális sebesség: A korabeli gőzmozdonyokra általában 60-80 km/h közötti maximális sebesség volt jellemző.
Méretek: Nem áll rendelkezésre konkrét információ.
Férőhely: Mivel gőzmozdony, nem közvetlenül szállított utasokat, de a vontatott szerelvények a kor igényeinek megfelelően lettek felszerelve.
Futómű: 2-6-4 tengelyelrendezés.
Fékrendszer: Légfék, amely a biztonságos megállást biztosította.

Szolgálati történelem

A South African Class 6Z 2-6-4 mozdonyokat a dél-afrikai vasúthálózat különböző vonalain használták, beleértve a személy- és teherszállítást is. A mozdonyok megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak és tartósan szolgálatban álltak. Az üzemanyag-váltás, valamint a modern dízel- és elektromos mozdonyok megjelenése miatt azonban a 20. század közepére fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class 6Z mozdonyokból sajnos nem maradt fenn működőképes példány múzeumi kiállításon. A technológia fejlődésével és az új típusok elérhetőségével ezek a mozdonyok nagyrészt selejtezésre kerültek.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 6Z 2-6-4 mozdonyok a dél-afrikai vasúti történelem fontos részét képezik. Bár nem maradtak fenn fizikai formában, a vasúttörténészek és modellezők körében mégis érdeklődésre tartanak számot. A modellezés világában a Class 6Z mozdonyok gyakran megjelennek, és a vasútmodellezők számára különleges vonzerőt képviselnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_6Z_2-6-4

Képek

Források: Wikipédia, Google