South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony

A South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős lépést tett a dél-afrikai vasúti technológia fejlődésében, ahol innovatív dizájnja új sztenderdeket állított fel a mozdonyok hatékonyságában.

Történeti háttér és gyártás

A South African Railways (SAR) által megrendelt South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony gyártása 1907-ben történt. A mozdonyt a brit North British Locomotive Company készítette. Az SAR igénye az volt, hogy egy új, hatékonyabb gőzmozdonyt fejlesszenek ki, amely képes jobb teljesítményt nyújtani a dél-afrikai vasúti hálózaton. Az Experimental 1 a kor technikai színvonalának megfelelően került kialakításra, és célja az volt, hogy a közepes méretű személyszállító vonatokhoz egy optimális megoldást kínáljon. A gyártás során összesen egy példány készült el.

Technikai jellemzők

A South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony technikai jellemzői a következők: a mozdony 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtott és két futó tengelye van. A gőzmozdony teljesítménye és hajtásrendszere a kor tipikus gőzüzemű technológiáját tükrözi. A mozdony maximális sebessége nem áll rendelkezésre, de célja a közepes sebességű személyszállító vonatok hatékony mozgatása volt. Méretét és tömegét tekintve nem állnak rendelkezésre részletek, de jellemzően a korabeli gőzmozdonyokhoz viszonyítható.

Szolgálati történelem

A South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdonyt a dél-afrikai vasúthálózaton használták, ahol személyszállító vonatok mozgatására alkalmazták. Az egyetlen megépített példány a fejlesztés és kísérletezés célját szolgálta, ezért nem áll rendelkezésre részletes információ arról, hogy pontosan meddig használták üzemileg. A mozdonyt az idők során felváltották a modernebb típusok, így idővel kivonásra került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyetlen South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony sem maradt meg a mai napig. Múzeumi kiállításon sem található meg, így a típus nem tekinthető meg eredeti formájában sehol.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class Experimental 1 4-6-2 gőzmozdony nem vált széles körben ismertté vagy népszerűvé a vasúti rajongók körében, részben azért, mert csak egyetlen példány készült belőle. Modellvasúti változatok vagy kulturális referenciák sem ismertek róla, így kulturális hatása meglehetősen korlátozott.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1907
Gyártó North British Locomotive Company
Tengelyelrendezés 4-6-2
Példányszám 1

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_Experimental_1_4-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google