Tom Thumb gőzmozdony

A Tom Thumb gőzmozdony 1830-ban történelmet írt azzal, hogy az Egyesült Államok első sikeres amerikai építésű gőzmozdonya lett, és mérföldkővé vált a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A Tom Thumb gőzmozdony az egyik első amerikai gőzmozdonyként 1829-ben készült el. Peter Cooper tervezte, hogy bemutassa a gőzvontatás előnyeit az újonnan alapított Baltimore & Ohio Railroad (B&O) számára. Az Egyesült Államok gyorsan fejlődő vasúthálózata igényelte a hatékonyabb szállítási módokat, így a Tom Thumb megépítése jelentős lépést jelentett a technológiai fejlődésben.

Technikai jellemzők

A Tom Thumb egy korai gőzmozdony volt, amelyet kifejezetten azért terveztek, hogy demonstrálja a gőzvontatás hatékonyságát a lóvontatású járművekkel szemben. Meghajtása egy függőleges kazánból és egy hajtórendszerből állt, amely egy hengert és egy dugattyút tartalmazott. Bár pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, ismert, hogy viszonylag kicsi méretekkel rendelkezett.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Ismeretlen
  • Tengelyelrendezés: Két tengely
  • Maximális sebesség: Körülbelül 18 km/h

Szolgálati történelem

A Tom Thumb nem kereskedelmi használatra készült, hanem inkább demonstrációs célokra. Az 1830-as híres verseny során Peter Cooper Tom Thumb gőzmozdonya egy lóvontatású kocsival versengett, hogy bizonyítsa a gőzvontatás hatékonyságát. Bár az esemény során mechanikai problémák adódtak, a verseny nagyban hozzájárult a gőzmozdonyok elfogadottságához az USA-ban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs megőrzött eredeti példánya a Tom Thumb gőzmozdonynak. Azonban több replikát készítettek az idők során, amelyeket különféle múzeumokban lehet megtekinteni. Az egyik ilyen replika a Smithsonian Institution-ban található Washington D.C.-ben.

Érdekességek és kulturális hatás

A Tom Thumb becenévre hallgat, ami egy angol népmeséből ered, ahol egy rendkívül kicsi ember a főszereplő. Kultúrtörténeti szempontból jelentős, mivel a gőzmozdonyok korai fejlődésének és az ipari forradalom gyorsabbá válásának szimbóluma lett. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat a Tom Thumb-ról.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1800–1849 – Korai vasút
Maximális sebesség 18 km/h
Tengelyelrendezés Két tengely

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Thumb_(locomotive)

Képek

Források: Wikipédia, Google