Victorian Railways M class gőzmozdony

A Victorian Railways M class gőzmozdony a 19. század végén jelent meg, és különleges szerepet töltött be az ausztrál vasúti közlekedés fejlődésében, mint az első széles nyomtávú gőzmozdony az adott régióban.

Történeti háttér és gyártás

A Victorian Railways M osztályú gőzmozdonyait 1879-ben állították szolgálatba Ausztráliában. Ezeket a mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta az Egyesült Királyságban. Az M osztályú mozdonyok kifejlesztése a növekvő vasúti forgalom és a hatékonyabb gépek iránti igény miatt vált szükségessé. A Victorian Railways, mint állami vasúttársaság volt a megrendelő, és a gyártás során összesen 5 darab készült. Ezek a mozdonyok a korszak modern mérnöki megoldásaival szolgálták a vasúti közlekedést, különösen a nagyobb teherbírású vonalakon.

Technikai jellemzők

Az M osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a 19. században elterjedt technológia. Mind a hajtásrendszerük, mind a teljesítményük tükrözte a korszak mechanikai innovációit. Az M osztályú mozdonyok tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami a stabilitást és a vonóerőt növelte. Maximális sebességük 40 km/h körül mozgott, ami akkoriban megfelelőnek számított a teher- és személyvonatok számára is. A mozdonyok acélból készült futóművel rendelkeztek, és kézi vezérléssel működtek, ami a korszakban megszokott volt.

Szolgálati történelem

Az M osztályú mozdonyokat főként Ausztrália második legnagyobb államában, Victoriában használták. Kiemelkedően teljesítettek a teherforgalomban, köszönhetően megbízható tervezésüknek. A mozdonyokat a 20. század elején kezdték kivonni a forgalomból, amikor a technológiai fejlődés új típusok megjelenését tette lehetővé. Végül az M osztályt az 1920-as években véglegesen selejtezték, mivel korszerűbb motorok váltották fel.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs tudomásunk arról, hogy bármely M osztályú mozdony megmaradt volna. Az emléküket azonban múzeumok és vasúti társaságok archívumai őrzik, de egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az M osztályú mozdonyok a 19. századi vasúti fejlődés fontos részét képezték, de különösebb kulturális hatás vagy köznyelvi elnevezés nem kapcsolódik hozzájuk. Nem ismertek filmekben vagy könyvekben való előfordulásaik, és modellvasúti körökben sem örvendenek különösebb népszerűségnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 40 km/h
Gyártó Beyer, Peacock and Company
Gyártási év 1879

Hivatkozások

A Victorian Railways M class gőzmozdony a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google