Történeti háttér és gyártás
A Victorian Railways M osztályú gőzmozdonyait 1879-ben állították szolgálatba Ausztráliában. Ezeket a mozdonyokat a Beyer, Peacock and Company gyártotta az Egyesült Királyságban. Az M osztályú mozdonyok kifejlesztése a növekvő vasúti forgalom és a hatékonyabb gépek iránti igény miatt vált szükségessé. A Victorian Railways, mint állami vasúttársaság volt a megrendelő, és a gyártás során összesen 5 darab készült. Ezek a mozdonyok a korszak modern mérnöki megoldásaival szolgálták a vasúti közlekedést, különösen a nagyobb teherbírású vonalakon.
Technikai jellemzők
Az M osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a 19. században elterjedt technológia. Mind a hajtásrendszerük, mind a teljesítményük tükrözte a korszak mechanikai innovációit. Az M osztályú mozdonyok tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami a stabilitást és a vonóerőt növelte. Maximális sebességük 40 km/h körül mozgott, ami akkoriban megfelelőnek számított a teher- és személyvonatok számára is. A mozdonyok acélból készült futóművel rendelkeztek, és kézi vezérléssel működtek, ami a korszakban megszokott volt.
Szolgálati történelem
Az M osztályú mozdonyokat főként Ausztrália második legnagyobb államában, Victoriában használták. Kiemelkedően teljesítettek a teherforgalomban, köszönhetően megbízható tervezésüknek. A mozdonyokat a 20. század elején kezdték kivonni a forgalomból, amikor a technológiai fejlődés új típusok megjelenését tette lehetővé. Végül az M osztályt az 1920-as években véglegesen selejtezték, mivel korszerűbb motorok váltották fel.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs tudomásunk arról, hogy bármely M osztályú mozdony megmaradt volna. Az emléküket azonban múzeumok és vasúti társaságok archívumai őrzik, de egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M osztályú mozdonyok a 19. századi vasúti fejlődés fontos részét képezték, de különösebb kulturális hatás vagy köznyelvi elnevezés nem kapcsolódik hozzájuk. Nem ismertek filmekben vagy könyvekben való előfordulásaik, és modellvasúti körökben sem örvendenek különösebb népszerűségnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 40 km/h |
Gyártó | Beyer, Peacock and Company |
Gyártási év | 1879 |
Hivatkozások
A Victorian Railways M class gőzmozdony a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google