Történeti háttér és gyártás
A Victorian Railways X class gőzmozdonyait 1886-ban kezdték gyártani, hogy kielégítsék az egyre növekvő szállítási igényeket Victoria államban, Ausztráliában. A mozdonyok gyártására a Phoenix Foundry vállalatot bízták meg, amely Ballarat városában üzemelt. Az X class mozdonyok az időszak egyik meghatározó gépei voltak, amelyeket tehervonatok vontatására terveztek. A Victorian Railways volt a fő megrendelő, aki összesen 4 darabot állított szolgálatba. Az 1886-os gyártási évben ezek a mozdonyok a korszak technológiai újításainak megfelelően készültek, és jelentős szerepet játszottak a helyi ipar fejlődésében.
Technikai jellemzők
Az X class gőzmozdony hagyományos gőzhajtású rendszerrel működött, amelyet szén tüzelésével üzemeltettek. A mozdony tengelyelrendezése 0-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy három kapcsolt tengellyel rendelkezett. Ezek a mozdonyok 22,4 tonnás súlyukkal és 8,51 méteres hosszukkal kompaktnak számítottak a kor nagyobb mozdonyaihoz képest. Az X class maximális sebessége elérte a 50 km/h-t, ami megfelelő volt a tehervonatok számára abban az időben. A mozdonyokat főként tehervonatok továbbítására használták, mivel nem voltak kialakítva utasszállítási célokra.
Szolgálati történelem
A Victorian Railways X class mozdonyait Ausztráliában, Victoria államban használták. A mozdonyok főként teherszállítási célokat szolgáltak a bányák és az üzemek között, elősegítve a régió iparának fejlődését. A szolgálatban lévő mozdonyokat az 1920-as évekig használták, amikor a technológiai fejlődések következtében modernebb mozdonyok vették át a helyüket. Az elavulás és a gazdaságtalan üzemeltetés miatt fokozatosan selejtezték őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti X class gőzmozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn, mivel mindet selejtezték a 20. század elején. Ezért ez a mozdonytípus nem található meg múzeumok gyűjteményében, így nincs lehetőség megtekinteni őket nosztalgiautakon vagy kiállításokon.
Érdekességek és kulturális hatás
Az X class gőzmozdonyok nem hagytak különösebb kulturális nyomot, és nem rendelkeztek becenevekkel vagy köznyelvi elnevezésekkel. Modellvasúti körökben sem váltak igazán népszerűvé, talán azért, mert kevés példány készült belőlük, és rövid időn belül kivonták őket a forgalomból. Ennek ellenére, mint a kor jellegzetes gőzmozdonyai, hozzájárultak Victoria vasúti közlekedésének fejlődéséhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1886 |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 50 km/h |
Súly | 22,4 tonna |
Hossz | 8,51 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_Railways_X_class_(1886)