WAGR B class gőzmozdony

A WAGR B class gőzmozdony az 1880-as évektől kezdve a Nyugat-Ausztráliai vasutak meghatározó szereplőjeként hozzájárult a régió ipari fejlődéséhez és közlekedési hálózatának bővítéséhez.

WAGR B osztályú gőzmozdony

Történeti háttér és gyártás

A WAGR B osztályú gőzmozdonyok az 1880-as évek végén készültek, hogy kielégítsék a Nyugat-Ausztráliai kormány vasúttársaságának (Western Australian Government Railways, WAGR) növekvő igényeit. Az első sorozat 1884-ben került gyártásba, válaszul a régióban tapasztalható gazdasági fellendülés és a vasúthálózat bővítésére irányuló törekvésekre.

Az E. M. Baldwin & Sons, Sydney-i székhelyű vállalat gyártotta ezeket a mozdonyokat. A terjeszkedő vasúti hálózat nagyobb teher- és személyszállítási kapacitást igényelt, melynek kielégítéséhez a B osztály tökéletes választás volt.

Műszaki leírás

A WAGR B osztályú gőzmozdonyok gőzmeghajtással működtek. A hajtásrendszerük megbízhatóságáról és hatékonyságáról volt ismert, ami lehetővé tette, hogy a viszonylag nehéz terheket is könnyedén szállítsák.

A mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami kiváló stabilitást és vonóerőt biztosított. A maximális sebességük körülbelül 50 km/h volt, ami megfelelt a korabeli standardoknak és a vasúti közlekedés igényeinek.

Szolgálati történelem

A B osztályú mozdonyok Nyugat-Ausztrália különböző regionális útvonalain teljesítettek szolgálatot. Főként tehervonatok vontatására használták őket, de alkalmasak voltak személyszállító vonatokra is. Szolgálati idejük alatt kiemelkedően megbízhatónak bizonyultak, és a WAGR rendszeres karbantartás keretében tartotta őket jó állapotban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WAGR B osztályú mozdonyok közül néhány a selejtezés után is megmaradt, és ma múzeumokban találhatók meg. Ezek a megőrzött példányok értékes részei az ausztrál vasúti történelemnek és népszerű látványosságok a vasúti rajongók körében.

Érdekességek és kulturális hatás

A B osztályú mozdonyok ikonikus részévé váltak a nyugat-ausztráliai vasúti kultúrának. Az egyszerű, mégis funkcionális kialakításuk miatt modellvasút készítők gyakori témái, és számos vasúti múzeumban szereztek hű rajongókat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 50 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_B_class

Képek

Források: Wikipédia, Google