WAGR F class gőzmozdony

A WAGR F class gőzmozdony a 20. század elején fontos szerepet játszott Nyugat-Ausztrália vasúti fejlődésében, különösen a könnyű tehervonatok szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR F osztályú gőzmozdonyokat az 1902-es évben gyártották elsősorban azzal a céllal, hogy kielégítsék a Nyugat-Ausztráliai Vasúttársaság (WAGR) igényeit. A gőzmozdonyokra a vasúthálózat bővülése miatt volt szükség, mivel nagyobb teljesítményű és megbízhatóbb járművek kellettek az egyre növekvő áruszállítási igények kielégítésére. A mozdonyokat a történelmi Midland Junction Műhelyekben készítették, amely akkoriban a helyi vasútipar egyik központja volt. Összesen 57 darab készült az F osztályból, melyeket a WAGR rendelt meg.

Technikai jellemzők

A WAGR F osztály gőzmozdonyait gőzhajtás működtette. Belső égésű motor híján a gőzmozdonyok működési mechanizmusa a víz gőzzé alakításán alapult, amely a dugattyúk mozgatásával hajtotta a kerekeket. Ezek a mozdonyok 2-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely azt jelenti, hogy két vezetőkerék, nyolc hajtókerék és nincs futókerék volt alattuk. Maximális sebességük körülbelül 65 km/h volt.

  • Teljesítmény: a mozdonyok teljesítménye elegendő volt nehéz tehervonatok vontatásához.
  • Tengelyelrendezés: 2-8-0
  • Maximális sebesség: 65 km/h
  • Futómű: a gőzmozdonyok egyszerű, de hatékony futóművel rendelkeztek a stabil, megbízható működés érdekében.
  • Fékek: gőzfékekkel voltak felszerelve.

Szolgálati történelem

A WAGR F osztályú mozdonyok jelentős szerepet játszottak Nyugat-Ausztrália vasúti hálózatának fejlődésében. Elsősorban teherszállításra használták, de alkalmanként személyszállító vonatok élén is közlekedtek. Az F osztály mozdonyai megbízhatóságukról és teljesítményükről voltak híresek, és hosszú évekig álltak szolgálatban. Az 1960-as évek végére azonban a gőzmozdonyok kora leáldozott, és fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket dízelmozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár az F osztályú mozdonyok többségét selejtezték, néhány megőrzött példány ma is látható múzeumokban és nosztalgiavasutakon. Ausztráliában több mozdonyt is megőriztek, és alkalmanként nosztalgiautakat szerveznek velük, hogy a nagyközönség is megismerhesse a gőzmozdonyok aranykorát.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR F osztályú mozdonyok máig népszerűek a vasútbarátok körében, és számos modellvasút készítette el méretarányos változataikat. Különösen Ausztráliában népszerűek a vasúttörténeti rendezvényeken ezek a mozdonyok. A gőzmozdonyok romantikája és technikai bravúrossága sok vasútrajongót vonz, és hozzájárulnak a történelmi vasutak megőrzéséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_F_class

Képek

Források: Wikipédia, Google