Történeti háttér és gyártás
A William Crooks gőzmozdony az első, a Great Northern Railway (GNR) számára épített mozdony volt. 1861-ben készült el, és a Smith & Porter cég New Jersey-ben gyártotta. A mozdonyt William Crooks, a vasúti társaság mérnöke tiszteletére nevezték el. Az 1860-as években jelentős igény mutatkozott a vasúti közlekedés fejlesztésére és bővítésére az Egyesült Államokban, aminek ez a gőzmozdony is részese volt. A William Crooks példányszám tekintetében egyedülálló darab volt, tehát nem tömeggyártásra készült. A mozdony fontos szerepet játszott a vasúti közlekedés kiépítésében Minnesota államban.
Technikai jellemzők
A William Crooks egy 4-4-0 típusú gőzmozdony volt, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezett elöl és négy vezetett tengellyel hátul. A gőzmozdony általában szénnel üzemelt, amely a kazánban vizet melegített, a keletkezett gőz pedig meghajtotta a dugattyúkat. Maximális sebessége körülbelül 55 km/h volt, ami abban az időben kimagaslónak számított. A mozdony jellemzően személyszállításra is alkalmas volt, és elősegítette az utasforgalom gyorsabb bonyolítását. A fékrendszerről kevesebb információ áll rendelkezésre, de a korabeli mozdonyok általában kézifékeket használtak.
Szolgálati történelem
A William Crooks 1862-ben kezdte meg működését a Great Northern Railway vonalain. Főként személyszállítási feladatokat látott el, és jelentős szerepe volt Minnesota állam vasúti hálózatának fejlesztésében. A mozdony sikeresen üzemelt egészen 1897-ig, amikor is kivonták a napi használatból. A mozdony később jubileumi és díszvonatokban vett részt, megőrizve történelmi jelentőségét a vasúti közlekedés fejlődésében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A William Crooks ma is létezik, és megőrizve maradt fenn a Minnesota állambeli St. Paulban található Minnesota Transportation Museum gyűjteményében. A mozdony már nem működőképes, de kiemelt helyen szerepel a múzeum kiállításán, ahol a látogatók megtekinthetik és megismerhetik a gőzmozdonyok történetét és szerepét az amerikai vasúti közlekedés fejlődésében.
Érdekességek és kulturális hatás
A William Crooks a vasúti rajongók körében is népszerű, és több modellvasúti gyártó kínálatában is szerepel. A mozdonyt sokszor emlegetik az amerikai vasúti történelem egyik ikonikus darabjaként. Népszerűsége és történelmi jelentősége miatt számos vasúti rendezvényen jelenik meg mint nosztalgikus kiállítási tárgy.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártás éve | 1861 |
Gyártó | Smith & Porter |
Maximális sebesség | 55 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Hivatkozások
További információ a William Crooks gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google