William Crooks gőzmozdony

A William Crooks gőzmozdony, amely 1861-ben készült, az első gőzmozdony volt, amit Minnesota állam területén üzembe helyeztek, és fontos szerepet játszott a régió vasúthálózatának fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A William Crooks gőzmozdony az első, a Great Northern Railway (GNR) számára épített mozdony volt. 1861-ben készült el, és a Smith & Porter cég New Jersey-ben gyártotta. A mozdonyt William Crooks, a vasúti társaság mérnöke tiszteletére nevezték el. Az 1860-as években jelentős igény mutatkozott a vasúti közlekedés fejlesztésére és bővítésére az Egyesült Államokban, aminek ez a gőzmozdony is részese volt. A William Crooks példányszám tekintetében egyedülálló darab volt, tehát nem tömeggyártásra készült. A mozdony fontos szerepet játszott a vasúti közlekedés kiépítésében Minnesota államban.

Technikai jellemzők

A William Crooks egy 4-4-0 típusú gőzmozdony volt, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezett elöl és négy vezetett tengellyel hátul. A gőzmozdony általában szénnel üzemelt, amely a kazánban vizet melegített, a keletkezett gőz pedig meghajtotta a dugattyúkat. Maximális sebessége körülbelül 55 km/h volt, ami abban az időben kimagaslónak számított. A mozdony jellemzően személyszállításra is alkalmas volt, és elősegítette az utasforgalom gyorsabb bonyolítását. A fékrendszerről kevesebb információ áll rendelkezésre, de a korabeli mozdonyok általában kézifékeket használtak.

Szolgálati történelem

A William Crooks 1862-ben kezdte meg működését a Great Northern Railway vonalain. Főként személyszállítási feladatokat látott el, és jelentős szerepe volt Minnesota állam vasúti hálózatának fejlesztésében. A mozdony sikeresen üzemelt egészen 1897-ig, amikor is kivonták a napi használatból. A mozdony később jubileumi és díszvonatokban vett részt, megőrizve történelmi jelentőségét a vasúti közlekedés fejlődésében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A William Crooks ma is létezik, és megőrizve maradt fenn a Minnesota állambeli St. Paulban található Minnesota Transportation Museum gyűjteményében. A mozdony már nem működőképes, de kiemelt helyen szerepel a múzeum kiállításán, ahol a látogatók megtekinthetik és megismerhetik a gőzmozdonyok történetét és szerepét az amerikai vasúti közlekedés fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A William Crooks a vasúti rajongók körében is népszerű, és több modellvasúti gyártó kínálatában is szerepel. A mozdonyt sokszor emlegetik az amerikai vasúti történelem egyik ikonikus darabjaként. Népszerűsége és történelmi jelentősége miatt számos vasúti rendezvényen jelenik meg mint nosztalgikus kiállítási tárgy.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártás éve 1861
Gyártó Smith & Porter
Maximális sebesség 55 km/h
Tengelyelrendezés 4-4-0

Hivatkozások

További információ a William Crooks gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google