Történeti háttér és gyártás
A Württemberg T 3 gőzmozdonyt a 19. század végén fejlesztették ki a Württembergi Államvasutak számára. A típust először 1891-ben gyártották, és az egyszerű, mégis hatékony kialakítása miatt gyorsan népszerűvé vált. A mozdonyt kifejezetten a kisebb vonali forgalom és a teherszállítás igényeinek kielégítésére fejlesztették. A gyártás a Maschinenfabrik Esslingen-nél történt, amely abban az időben az egyik vezető gőzmozdonygyártó vállalat volt Németországban. A Württemberg T 3 összesen 43 példányban készült el.
Technikai jellemzők
A Württemberg T 3 egy kéthengeres, nedves gőzüzemű mozdony, amelyet gőzhajtású rendszere működtet. Az egyszerű kivitel miatt könnyen karbantartható és üzemeltethető volt. Az összeállítás 0-6-0 as tengelyelrendezést követett, amely stabil és erős alapot biztosított a teherszállító feladatokhoz. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, amely elegendő volt a korabeli teher- és személyszállítási igényekhez. Hossza körülbelül 8 méter volt, ami lehetővé tette a mozdony rugalmasságát a szűkebb vonalakon is.
Szolgálati történelem
A Württemberg T 3 mozdonyok főként Németországban, a Württembergi Államvasutaknál szolgáltak, de az idő előrehaladtával más vasútvonalakra is eljutottak. A mozdonyok kiválóan teljesítettek az elővárosi és teherszállítási feladatokban. Az 1950-es évekig használták őket, amikor a modernizáció és a dízelmozdonyok megjelenése miatt kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes példányok fennmaradtak múzeumi darabként, és néhány közülük még mindig működőképes. Németországban több vasúti múzeumban is kiállítják őket, ahol a látogatók megcsodálhatják az ipari múlt ezen fontos darabjait. A mozdonyok nosztalgiavonatok részeként is szerepelnek, ami tovább őrzi történelmi jelentőségüket.
Érdekességek és kulturális hatás
A Württemberg T 3 mozdonyok sok rajongót gyűjtöttek az évek során, és modellvasúti változataik is népszerűek. Ezek a modellek különféle méretarányokban elérhetők, többek között a német Märklin gyártásában. Az egyszerűségük miatt nemcsak gyűjtők, hanem hobbi modellezők körében is kedveltek. Bár nem szerepeltek híres filmekben, szimbolikus értéküket a német vasúti történelem bemutatása során gyakran kiemelik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1891 |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 8 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Württemberg_T_3
Képek
Források: Wikipédia, Google