100-ton ‘Boxcab’ (GE) dízelmozdony

A 100-ton Boxcab (GE) dízelmozdony az 1920-as években jelentős újítást hozott, mivel az egyik első dízelmozdonyként forradalmasította a vasúti áruszállítást az USA-ban.

Történeti háttér és gyártás

A GE 100-ton ‘Boxcab’ dízelmozdony az ipari forradalom egy újabb mérföldköve volt, amelyet az American Locomotive Company (ALCO) és a General Electric (GE) közösen fejlesztett ki a 20. század elején. Az első ilyen mozdonyok 1928-ban készültek el. A mozdonyok kifejlesztésének célja a nagyobb hatékonyság és megbízhatóság elérése volt a gőzmozdonyokhoz képest. A 100-ton ‘Boxcab’ neve az akkoriban jellemző dobozszerű kialakításból ered.

Ezek a dízelmozdonyok kifejezetten teherforgalomra készültek, és az elsődleges megrendelőjük a számos amerikai magánvasúttársaság volt. A mozdonyok gyártása New York államban, Schenectady-ben történt, ami ALCO egyik fő székhelye volt. Az 1928-as gyártási évben összesen több mint 20 ilyen mozdony készült.

Technikai jellemzők

A GE 100-ton ‘Boxcab’ dízelmozdony hajtásrendszere dízel-elektromos volt, ami azt jelentette, hogy a dízelmotor egy generátoron keresztül elektromos áramot termelt, amely meghajtották a villanymotorokat, amelyek a kerekeket forgatták. Ez a rendszer jelentős előrelépést jelentett a gőzgépekhez képest, különösen hatékonyság és karbantartás szempontjából.

  • Teljesítmény: Körülbelül 600 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: 56 km/h
  • Méretek: Hosszúság: körülbelül 15 méter
  • Férőhely: Nincs utasszállítási kapacitása
  • Fékrendszer: Légfékrendszer
  • Vezérlés: Elektromos

Szolgálati történelem

A GE 100-ton ‘Boxcab’ mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúti hálózatain használták, ahol a teherforgalomban jelentős szerepet töltöttek be. Az egyszerű és robusztus kialakítás miatt hosszú élettartammal bírtak, és egészen az 1950-es évekig szolgálatban maradtak.

Bár kezdetben újdonságnak számítottak, a gyorsan fejlődő technológia és a még hatékonyabb dízelmozdonyok megjelenése hamarosan háttérbe szorította őket. A legtöbbet közülük az 1960-as évek végére selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a GE 100-ton ‘Boxcab’ mozdonyok közül ma már nagyon kevés maradt fenn. Néhány példányt múzeumok és történelmi vasúti társaságok őriznek meg az Egyesült Államokban, de a legtöbbük megsemmisült vagy újrahasznosításra került. Ha valaki találkozni szeretne egy ilyen mozdonnyal, leginkább vasúti múzeumokban keresheti őket, bár működőképes állapotban nem maradt fenn belőlük.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE 100-ton ‘Boxcab’ mozdonyok különösen érdekesek a vasúttörténeti rajongók számára, mivel a dízel-elektromos mozdonyok korai példái voltak. A ‘Boxcab’ becenév a mozdony jellemző doboz alakjára utalt, ami a korai dízelmozdonyok ikonikus formája volt.

Noha a mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a populáris kultúrában, a modellezők körében jelentős érdeklődés övezi őket, és néhány modellvasút-gyártó készít ilyen típusú modelleket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GE_boxcab

Képek

Források: Wikipédia, Google