2-8-8-8-4 gőzmozdony különlegességei

A 2-8-8-8-4 gőzmozdony különlegességei között kiemelkedik lenyűgöző mérete és teljesítménye, mely a kor vasúti technológiájának csúcsát képviselte, különösen a nehéz tehervonatok szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A 2-8-8-8-4 típusú gőzmozdony egy különleges kialakítású mozdony, amelyet a Pennsylvania Railroad (PRR) rendelt meg. Az Egyesült Államokban készült 1916-ban, az amerikai Baldwin Locomotive Works gyártásában. Az ilyen típusú mozdonyok alapvetően a nagy teherszállítási igények kielégítésére készültek, főként az ipari területekre és a vasúti szállítmányozás fellendítésére összpontosítva.

A 2-8-8-8-4 elrendezésű mozdony különlegessége a három hajtott forgóváz, amelyet egy további forgóváz követett. Ez az elrendezés lehetővé tette, hogy nagyobb erőátvitelt biztosítson a jármű számára.

Technikai jellemzők

A 2-8-8-8-4 jelölés egy mozdony tengelyelrendezésére utal. Az első számjegy a vezető tengelyek számát jelzi, a középső számok a hajtott tengelyek számát, míg az utolsó a hátsó vezető tengelyek számát mutatja. A mozdony tehát két vezető tengellyel, három sorban, nyolc hajtott tengellyel, majd végül négy vezető tengellyel rendelkezett.

  • Hajtásrendszer: Gőzmeghajtás
  • Teljesítmény: A mozdony jelentős teljesítménnyel bírt, azonban pontos adatokat a teljesítményre vonatkozóan nem találhatóak.
  • Méretek: A méretek pontos adatai nem kerültek rögzítésre.
  • Futómű: Komplex, rengeteg darabból álló futómű
  • Fékrendszer: A precíziós irányítást szolgálta

Szolgálati történelem

A 2-8-8-8-4 mozdonyokat rövid ideig használták a Pennsylvania Railroad által, mivel bonyolult szerkezetük és nehézkes karbantartásuk nem bizonyult praktikusnak hosszú távon. Bár a mozdonyok eredetileg a teherszállítási kapacitás növelésére készültek, a gyakorlatban azonban ezek komoly működési problémákkal küszködtek.

A mozdonyok szolgálati ideje rövid volt, és a típus gyorsan felhagyott működésével az operatív nehézségek és a megbízhatósági problémák miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs ismert megőrzött példánya a 2-8-8-8-4 gőzmozdonyoknak. Az ilyen mozdonyok nem maradtak fenn sem múzeumokban, sem nosztalgiavasútakon, ami részben a gyártási korlátozottságuk és az operatív problémáik miatt van.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a 2-8-8-8-4 mozdonyok nem lettek széles körben elterjedve vagy népszerűek, érdekes példa maradt a gőzkorszak egyedülálló mérnöki megoldásaira. Modellvasúti változatok nem készültek nagyszámban, és a jármű nem szerepelt jelentősen a populáris kultúrában sem.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/2-8-8-8-4

Képek

Források: Wikipédia, Google