Történeti háttér és gyártás
A 2-D+D-2 (GE) dízelmozdony egy különleges, 1948-ban gyártott mozdonytípus, amelyet a General Electric (GE) készített. A mozdonyokat eredetileg a Szovjetuniónak szánták, ám az exportpolitikai változások miatt végül az amerikai vasúttársaságok vásárolták meg. Ezek a mozdonyok az amerikai vasúti szállítmányozás egyik jellegzetességeivé váltak. Összesen 20 darab készült ebből a típusból, amelyek elsősorban a Chicago, South Shore and South Bend Railroad és más észak-amerikai vasúttársaságoknál találtak szolgálatot.
Technikai jellemzők
A 2-D+D-2 (GE) mozdony elektromos hajtású volt, amely nagyteljesítményű vontatási képességekkel rendelkezett. Az áramellátást felsővezeték biztosította, amely az elektromos motorok működéséhez szükséges energiát szolgáltatta. A mozdonyoknak nemcsak az erős vontatási teljesítménye miatt volt kiemelkedő szerepe, hanem a stabil tengelyelrendezés miatt is, ami a nehéz vonatok húzására tették őket alkalmassá.
Szolgálati történelem
Az amerikai vasúttársaságok a 2-D+D-2 mozdonyokat különböző feladatokra használták, elsősorban teherforgalomban. Az egykori Szovjetunió számára tervezett gépek végül az Egyesült Államokban találtak otthonra, ahol több évtizeden át szolgáltak megbízhatóan, míg végül a technológiai fejlődés és korszerűsítések miatt kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti 2-D+D-2 mozdonyok közül több példány is megőrzésre került az Egyesült Államokban. Ezeket különböző vasúti múzeumokban állítják ki, ahol a látogatók megismerhetik a mozdonyok történetét és műszaki sajátosságait. Bár ezek a mozdonyok már nem működnek, a kiállítási darabok hozzásegítik a közönséget, hogy betekintést nyerjenek az 1940-es évek vasúti technológiájába.
Érdekességek és kulturális hatás
A 2-D+D-2 mozdonyokat „Little Joe” néven is emlegették, utalva a Szovjetunióba tervezett exportjukra. A becenév idővel a mozdonyok köznyelvi elnevezésévé vált. Ezek a gépek modellvasútként is népszerűek lettek, különböző méretarányokban állítják elő őket, így a vasútmodellezők körében is ismert eszközökké váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |