Történeti háttér és gyártás
Az IÉ 201 Class dízelmozdonyt az ír vasúttársaság, a Iarnród Éireann számára fejlesztették ki, hogy modernizálják és megerősítsék a meglévő mozdonyparkot. A mozdonyokat a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártotta az Egyesült Államokban, 1994-ben. A mozdonyok gyártása a 1994-es év során történt, és összesen 34 darab készült belőlük. Ezek a mozdonyok a korábbi Class 121 és Class 141 modelleket váltották fel a vasúttársaság flottájában.
Technikai jellemzők
Az IÉ 201 Class dízelmozdony egy erőteljes dízel-elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A mozdonyok maximális teljesítménye 3,200 lóerő, melyet a GM 16-645E3C típusú motor biztosít. A tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, mindegyik hajtott. A mozdonyok maximális sebessége 164 km/h. Mivel a mozdonyok tervezték, hogy a hosszú távú, nagy sebességű vonatokhoz megfelelően működjenek, a méreteit tekintve 20,950 mm hosszúak. Az IÉ 201 Class mozdonyok légfékrendszerrel vannak ellátva, amely biztosítja a megbízható és biztonságos üzemelést.
Szolgálati történelem
Az IÉ 201 Class mozdonyok az ír vasúthálózat fontos részévé váltak, mivel a Dublin és Cork közötti fő vonalon valamint más nagy távolságú járatokon is tevékenykedtek. A dízelmozdonyok elővárosi és gyorsvonati szolgálatban is részt vettek, kiegészítve az ír vasútrendszer kapacitását. Az évek során több mozdonyt is modernizáltak különböző technológiai fejlesztésekkel és korszerűsítésekkel, hogy megfeleljenek a mai kor követelményeinek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem található információ arról, hogy bármelyik IÉ 201 Class mozdony múzeumban lenne kiállítva vagy megőrzésre kerülne. A legtöbb még mindig működőképes állapotban van és a mindennapi vasúti közlekedés részét képezik Írországban.
Érdekességek és kulturális hatás
Az IÉ 201 Class mozdonyok a rajongók és a modellvasút-gyűjtők körében is népszerűek. Számos modellvasút-gyártó kínál méretarányos replikákat, lehetővé téve a vasútrajongók számára, hogy saját gyűjteményükben is élvezhessék ezeknek a mozdonyoknak a megjelenését. Az évek során becenevet is kaptak, többek között a „Butch” nevet is használják rájuk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1994 |
Teljesítmény | 3,200 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 164 km/h |
Hossz | 20,950 mm |