Történeti háttér és gyártás
A 3801 gőzmozdonyt 1943-ban gyártották az ausztráliai Eveleigh és Cardiff műhelyekben. Az ikonikus mozdonyt a New South Wales Government Railways számára készítették, mint a „38 osztály” egyik legkiemelkedőbb példányát. A 3801 a második mozdony volt a sorozatban, amelyet az Egyesült Királyság Pacific típusú mozdonyai ihlettek, azzal a céllal, hogy a Sydney és Newcastle közötti fővonalak gyorsvonatait szolgálja ki. A gyártás időszaka 1943-tól 1949-ig tartott, és összesen 30 darab készült el ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A 3801 gőzmozdony egy Pacific tengelyelrendezésű (4-6-2) gőzmozdony, amely jellegzetesen nagy teljesítménnyel rendelkezik. A kazánja 245 psi nyomásra lett hitelesítve, amely jelentős tolóerőt biztosított a járműnek. A mozdony maximális sebessége elérte a 115 km/h-t. A teljes hossz 21,6 méter, és a súlya körülbelül 198 tonna. A 3801 főként személykocsik vontatására használták, és képes volt hosszú utak megtételére is. A mozdonynak három forgóváz tengelye volt, ami különösen stabilitást és sima futást biztosított a nagysebességű vonatok számára. A fékrendszer sűrített levegőt alkalmazott, és a mozdony kézi vezérléssel működött.
Szolgálati történelem
A 3801 gőzmozdonyt széles körben használták Ausztráliában, különösen a Sydney és Newcastle közötti vonalakon, de a Sydney és Melbourne közötti útvonalon is közlekedett. Az 1960-as években a dízelmozdonyok előretörésével a 3801-et is kivonták a rendszeres szolgálatból. Több átalakítás és modernizálás után nosztalgia vonatként működött tovább. Az egyik legismertebb útja az volt, amikor 1970-ben körbeutazta Ausztráliát, először hajtva végre egy ilyen utat.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 3801 gőzmozdony jelenleg is működőképes állapotban van, és az Ausztrál Vasúttörténeti Társaság gondozásában áll. Rendszeresen részt vesz nosztalgiautakon, és különféle vasúti eseményeken is megmutatkozik. Olykor a Thirlmere Vasúti Múzeumban is megtekinthető, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ezt a történelmi gőzmozdonyt.
Érdekességek és kulturális hatás
A 3801-et gyakran nevezik „A Zöld Szörnyeteg”-nek a jellegzetes zöld festése miatt. Az évek során a rajongói körében kultikus státuszt ért el, és számos modellvasúti kiadás is készült róla. Ezen kívül dokumentumfilmekben és könyvekben is szerepelt története, különösen az 1970-es ausztráliai körutazás kapcsán, amely egyedülálló esemény volt az ország vasúttörténetében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év: | 1943 |
Maximális sebesség: | 115 km/h |
Hossz: | 21,6 méter |
Súly: | 198 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/3801
Képek
Források: Wikipédia, Google