Történeti háttér és gyártás
A 4-6-2 gőzmozdony, közismertebb nevén a „Pacific”, a 20. század elején jelent meg, és azóta is a vasúttörténet egyik ikonikus típusává vált. Az első példányt 1901-ben gyártották. A 4-6-2 elrendezésű mozdonyok három hajtott tengellyel és elülső kétvezetékes futótengellyel rendelkeznek. E típus elrendezése különösen alkalmas volt a nagy sebességű személyszállításra.
A mozdonyokat különböző gyártók készítették világszerte. Az amerikai ALCO (American Locomotive Company) és Baldwin Locomotive Works jelentős szerepet játszott e mozdonyok gyártásában. A mozdonyok iránti kereslet elsősorban a gyorsuló vasúti közlekedés igényeire adott válaszreakciónak tekinthető.
Technikai jellemzők
A 4-6-2 mozdonyok gőzhajtásúak, amelyeket nagy kazánjaik és három hajtott tengelyük tett különösen erőteljessé. A mozdonyok maximális sebessége elérhette a 100-120 km/óra tartományt, ami a korabeli vasúti vonalak igényeinek tökéletesen megfelelt.
– Tengelyelrendezés: 4-6-2
– Hajtásrendszer: Gőzhajtás
– Teljesítmény: Jelentős, a mozdonyok képesek voltak hosszú és nehéz vonatok vontatására
– Maximális sebesség: 100-120 km/óra
Szolgálati történelem
A 4-6-2 mozdonyok világszerte széleskörűen elterjedtek. Az amerikai vasúttársaságok gyakran alkalmazták őket hosszú távolságú személyszállításra, különösen a távolsági expresszekhez. Európában is nagy népszerűségnek örvendtek, ahol hasonló feladatokban teljesítettek szolgálatot.
A mozdonyok szolgálati ideje hosszú volt, bár a század közepére a dízel- és villamos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. A 4-6-2 típusú mozdonyok sok helyen szolgálták a vasutakat egészen az 1960-as évekig.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos 4-6-2 mozdonyt megőriztek múzeumi kiállításokon, mivel fontos részét képezik a vasúttörténetnek. Néhány működőképes példány akár még nosztalgiavonatokban is szolgálatot teljesít, így a mai napig közelebb hozva az embereket a múlt technológiájához.
Érdekességek és kulturális hatás
A 4-6-2 Pacific mozdonyok gyakran szerepelnek különféle vasúti modellekben, és a vasúti rajongók körében kedvelt gyűjtői darabok. Az ilyen elrendezésű mozdonyok számos filmben és irodalmi műben is feltűntek, hozzájárulva a köznyelvi romantikus képhez, amely a gőzmozdonyokat övezi.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 100-120 km/óra |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/4-6-2
Képek
Források: Wikipédia, Google