80-ton (GE) dízelmozdony

Az 1950-es években tervezett 80-ton (GE) dízelmozdony a General Electric tartós, erős munkagépeként vált ismertté, különösen az ipari és tolató munkálatok során.

Történeti háttér és gyártás

A GE 80-ton dízelmozdonyt a General Electric (GE) készítette az Egyesült Államokban. Az első példány 1936-ban készült el. E mozdonyokat főleg ipari alkalmazásokra szánták, és sok különböző ipari létesítményben, például gyárakban, kikötőkben és katonai bázisokon használták. A mozdonyok fejlesztésének egyik fő oka az volt, hogy megbízható és gazdaságos megoldást nyújtsanak a kapcsolási és kiszolgálási feladatokhoz.

A GE 80-ton switcher példányai jelentős mértékben terjedtek el az Egyesült Államokban, és számos magánvasút és ipari vállalat volt a megrendelő. Az export is jelentős szerepet játszott, számos más ország is beszerzett ilyen mozdonyokat.

Technikai jellemzők

A GE 80-ton switcher dízel-hidraulikus hajtású, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor mechanikai energiáját hidraulikusan továbbította a kerekekhez. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon kettő hajtott tengely található.

  • Teljesítmény: A mozdonyok dízelmotorjai változó teljesítményűek voltak, de általában 600 lóerő körüliek.
  • Hossz: Átlagosan 14,5 méter.
  • Maximális sebesség: Kb. 64 km/h.
  • Méretek: A mozdonyok nagyjából 3,8 méter magasak voltak.
  • Futómű: B-B tengelyelrendezés.
  • Fékrendszer: Pneumatikus fékekkel voltak felszerelve.

Szolgálati történelem

A GE 80-ton switcher mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államok különböző ipari és katonai létesítményeiben. Az ipari kapcsolási feladatokhoz ideálisak voltak, és sok helyen az 1960-as és 1970-es évekig szolgáltak. Egyes példányok még a későbbi években is működőképesek maradtak, köszönhetően időszakos felújításuknak és karbantartásuknak.

A mozdonyok szolgálati ideje alatt nem voltak széles körben elterjedt modernizációk, mivel eredetileg is robusztus és egyszerű kialakításuk miatt kedvelték őket. A kivonásuk főként a technológiai fejlődés és az új, hatékonyabb mozdonyok megjelenése miatt történt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE 80-ton switcher mozdonyok közül néhány megőrződött, és ma múzeumokban tekinthetők meg az Egyesült Államokban. A működésképes példányok közül néhány nosztalgiavonatokban is szerepel, így a közönség is megismerheti ezeket a történelmi jelentőségű gépeket.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE 80-ton switcher a vasútrajongók körében is elismert, gyakran modellvasúti változatokban is megjelenik. A mozdonyok robusztus megjelenése és megbízhatósága miatt népszerűek a modellgyártók között is. A köznyelvben nem kapott különösebb becenevet, de iparági körökben gyakran a „Switcher” megnevezéssel illették.

Bár a mozdonyok nem rendelkeznek különösebb filmes vagy irodalmi elismeréssel, a vasúti kulturális örökség szerves részévé váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

GE 80-ton switcher Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google