SNCF 232.U.1 gőzmozdony

Az SNCF 232.U.1 gőzmozdony a francia vasúttörténet egy különleges darabja, amely az 1940-es évek végi technológiai innovációk szimbólumaként szolgált, és az elegancia és hatékonyság tökéletes példája volt.

Történeti háttér és gyártás

Az SNCF 232.U.1 gőzmozdony a franciaországi Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) számára készült 1949-ben. A mozdony a második világháború utáni időszak egyik kiemelkedő technikai alkotása volt, amely a francia vasutak igényei alapján jött létre. A tervezés célja a nagy sebességű személyszállítás javítása volt. A gyártást a franciaországi Sotteville-Quatre-Mares-ben végezte a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM), Roubaix-ben. Ez az egyetlen példány készült el ebből a típusból, és a SNCF szolgálatában állt.

Technikai jellemzők

Az SNCF 232.U.1 egy gőzhajtású mozdony volt, amelyet az expressz szolgáltatások kiszolgálására terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 2-3-2 volt, ami három hajtott tengellyel rendelkezett. Maximális sebessége meghaladta a 140 km/h-t, így képes volt gyors és hatékony személyszállításra. Az SNCF 232.U.1 hossza 23,2 méter, és különlegessége, hogy turbina hajtású rendszerrel működött, ami abban az időben ritkaságnak számított.

Szolgálati történelem

Az SNCF 232.U.1 elsődleges feladata a gyorsvonati szolgáltatás volt a francia vasutaknál. Az unit kisebb sikert aratott, mint azt várták, és rövid ideig volt aktív szolgálatban egészen a ’50-es évek végéig. Bár a terveivel szembeni elvárások magasak voltak, a mozdony rövid szolgálati ideje alatt is fontos szerepet játszott a francia vasúti technológia fejlődésében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SNCF 232.U.1 mozdonyt megőrzésre került, és ma a Cité du Train vasúti múzeumban található, Mulhouse-ban, Franciaországban. Habár már nem működőképes, fontos része a múzeum gyűjteményének, ahol a látogatók megcsodálhatják ezt a technikai remekművet.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SNCF 232.U.1 egyedi mivolta miatt gyakran kapcsolják össze a francia vasúti modernizáció történetével. Habár a mozdony nem került be széles körben a köznyelvbe, modellezői körökben gyakran találkozunk vele. Ezen kívül az SNCF hagyományában is megemlékeznek róla, mint a francia vasúti technológia fejlődésének egy fontos mérföldkövéről.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 140 km/h
Hossz 23,2 méter
Tengelyelrendezés 2-3-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_232.U.1

Képek

Források: Wikipédia, Google