Indian locomotive class WG gőzmozdony

Az Indian locomotive class WG gőzmozdony az 1950-es évektől vált a vasúti szállítás gerincévé Indiában, megbízható teljesítményével és strapabíró kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class WG gőzmozdony az 1950-es években került gyártásra az Indian Railways számára. A mozdonyt az angol Railway Board felügyelete alatt tervezték és fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő vasúti forgalom és a hasznos teher szükségleteinek. Az elsődleges cél az volt, hogy egy erős, megbízható és költséghatékony gőzmozdonyt hozzanak létre, amely képes a nehéz teher- és személyszállítási feladatok ellátására India kiterjedt vasúti hálózatán.

A mozdonyokat több indiai vasúti műhelyben gyártották, köztük a Chittaranjan Locomotive Works-nél. A gyártás körülbelül az 1950-es évektől egészen a 1970-es évekig tartott, és összesen körülbelül 2450 darab WG osztályú mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az Indian locomotive class WG gőzmozdonyok négyhengeres, gőzhajtású egységek voltak, amelyeket 1-4-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez azt jelentette, hogy egy vezetőtengelyt és négy kapcsolt hajtótengelyt tartalmaztak, ami növelte a vonóerőt és stabilitást biztosított a vonalon. A mozdony maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami ideális volt a nehéz terhek vontatására nagy távolságokon.

A WG osztályú mozdonyok főbb méretei közé tartozott a teljes hossz, amely körülbelül 22-25 méter volt. A mozdonyok jól ismerték hatékonyságukról és robusztus kialakításukról, ami lehetővé tette a hosszú távú üzemeltetést nagy igénybevételű szolgáltatásokban.

Szolgálati történelem

A WG osztályú gőzmozdonyokat széles körben használták India különböző vasúti szektorainak kiszolgálására. Szállították a mezőgazdasági termékeket, ipari nyersanyagokat és bányászati termékeket az ország távoli területeire, valamint személyszállító vonatokat is vontattak. Az évek során a mozdonyok rendkívül megbízhatóaknak bizonyultak, és az 1980-as évekig maradtak szolgálatban, amikor is a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan felváltották őket.

Különösen népszerűvé váltak a teherfuvarozásban, ahol hatalmas hasznos terhet tudtak vontatni, ami jelentős gazdasági előnyt jelentett az indiai gazdaság számára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos WG osztályú mozdony megőrződött az indiai vasúti múzeumokban, ahol a látogatók megtekinthetik és megtapasztalhatják a régi idők vasúti közlekedését. Több példány kiállításra került Új-Delhi és más jelentős városok vasúti múzeumaiban, és részt vesznek különleges nosztalgiavonatokon is, amelyeken az érdeklődők a múlt egy darabját élhetik át.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A WG osztályú mozdonyok beceneve a „Whispering Giant” volt, mivel a mozdony hatalmas mérete ellenére viszonylag csendesen működött.
  • Népszerű modellvasúti téma volt India-szerte, mivel a vasúti rajongók és gyűjtők körében nagy népszerűségnek örvendtek.
  • Szerepeltek az indiai mozgóképkultúrában is, reflektálva az ország technológiai fejlődésére és ipari történelmükre.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1950
Tengelyelrendezés 1-4-0
Maximális sebesség 70 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WG

Képek

Források: Wikipédia, Google