Történeti háttér és gyártás
Az NS Class 1100 elektromos mozdony az 1950-es években készült, kifejezetten a Holland Államvasutak (Nederlandse Spoorwegen, NS) részére. Gyártását a francia Alstom cégnél végezték, és célja az volt, hogy modernizálja a holland vasúti flottát az akkor elérhető legkorszerűbb technológiákkal.
A fejlesztés során a fő szempont az volt, hogy megbízható és hatékony elektromos mozdonyokat biztosítsanak a vasút számára, javítva ezzel a közlekedés hatékonyságát és a szolgáltatás színvonalát. A mozdonyok összesen 60 példányban készültek, és 1950-től kezdődően állították őket szolgálatba.
Technikai jellemzők
Az NS Class 1100 elektromos mozdony villamos hajtású volt, ami akkoriban jelentős előrelépésnek számított. Az elektromos mozdonyok nagyobb teljesítményt és gyorsabb gyorsulást biztosítottak, mint elődeik. A mozdony teljesítménye 2,010 kW volt, ami lehetővé tette, hogy akár 130 km/h sebességgel is közlekedhessen.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 2,010 kW
- Maximális sebesség: 130 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’ (négy meghajtott tengely)
Szolgálati történelem
A mozdonyokat főként személyszállításra használták a holland vasútvonalakon. Az NS Class 1100 mozdonyok több évtizeden keresztül szolgáltak megbízhatóan, míg végül a technológiai fejlődés és a vasúti flották modernizációja nem követelte meg a nyugdíjazásukat. Az utolsó példányokat az 1980-as évek végén vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Egyes egységek megőrzésre kerültek, és jelenleg múzeumban találhatók. A holland vasutas múzeumban (Spoorwegmuseum) például bemutatják az egyik NS Class 1100 mozdonyt, amely részletesen szemlélteti az 1950-es évek vasúti technológiáját és designját.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NS Class 1100 mozdonyok a holland vasút történetének ikonikus részévé váltak. A rajongói közösségek körében népszerű modellvasúti változatok is készültek, amelyek részletesen utánozzák az eredeti járművek megjelenését. Ezek a modellek továbbra is keresettek a vasúti modellezés szerelmesei között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2,010 kW |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NS_Class_1100
Képek
Források: Wikipédia, Google