PKP class TKt48 gőzmozdony

A PKP class TKt48 gőzmozdony a 20. század közepén jelentős szerepet játszott a lengyelországi vasúti közlekedésben, köszönhetően robusztus felépítésének és megbízhatóságának.

Történeti háttér és gyártás

A PKP class TKt48 gőzmozdony a Lengyel Államvasutak (PKP) számára készült, hogy kielégítse a rövid távú, személyszállítási igényeket a második világháború utáni időszakban. A gyártás a 20. század közepén, az 1950-es évek elején kezdődött. A mozdonyokat főként a Fablok vállalat gyártotta Chrzanówban, Lengyelországban.

Az első példányokat 1950-ben gyártották le, és a mozdonyokat főleg belföldi forgalomra szánták. Az összesen 191 darab TKt48 sorozatú mozdony készült, melyeket a PKP mellett más, kisebb vasúttársaságok is használtak.

Technikai jellemzők

A TKt48 egy kompakt és megbízható gőzmozdony, amelynek gőzhajtású rendszere biztosította a szükséges teljesítményt a közép- és helyi vasútvonalakon. A mozdony 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami jó menetstabilitást és vontatási képességet biztosít.

A maximális sebessége körülbelül 80 km/h, ami elegendő volt a regionális vonatok számára a középtávú útvonalakon. A mozdony hossza megközelítőleg 13 méter, míg a magassága körülbelül 4,3 méter. A TKt48 többnyire személyszállításra volt optimalizálva, így a kialakítása az utaskényelem és a hatékony üzemeltetés jegyében történt.

Szolgálati történelem

A TKt48 mozdonyokat elsősorban Lengyelországban használták, kisebb mértékben más közép-európai országokban is megfordultak. Szolgálatukat a helyi és regionális járatokon teljesítették, ahol kitűnően helytálltak a közlekedésben. A mozdonyokat a 20. század második felében fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok kezdték átvenni a helyüket a vasúti közlekedésben.

A TKt48 sorozat kivonása az 1980-as évek végére és az 1990-es évek elejére tehető, amikor a technológiai fejlődés és a vasúti hálózat korszerűsítése miatt már nem volt gazdaságos üzemeltetni őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány TKt48 mozdony fennmaradt, és ma is megtalálható múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként. Lengyelországban több múzeumban is megtekinthetőek a megőrzött példányok, például a Chabówka Skansen vonaton. Ezek az eszközök a vasúttörténet fontos részeként szolgálnak, bemutatva a gőzmozdonyok fejlesztésének egy korszakát.

Érdekességek és kulturális hatás

A TKt48 mozdonyok a lengyel vasút történetének szerves részét képezik, és gyakran használják őket vasúti bemutatókon és modellezők számára készült kiállításokon. A modellvasutak világában is jelen vannak, ahol a vasútmodellezők különféle méretarányban készítik el ezeket a mozdonyokat, így hozzájárulva a rajongói kultúrához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 80 km/h
Hossz 13 méter
Magasság 4,3 méter

Hivatkozások

További információk a PKP class TKt48 gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google