Történeti háttér és gyártás
A BR Standard Class 5 gőzmozdony a második világháború utáni brit vasúti újrakonstrukció részeként jött létre. A British Railways 1951-ben kezdte meg gyártását a különböző meglévő mozdonytípusok egységesítése céljából. A mozdonyt Robert Riddles tervezte, és a célja a közepesen nehéz személyszállító és teherforgalom kiszolgálása volt.
A gyártás 1951-től 1957-ig tartott, és összesen 172 darab készült belőle. A mozdonyok különböző helyszíneken készültek, többek között a Crewe, Derby és Doncaster műhelyekben. A BR Standard Class 5 nem volt export termék, kizárólag a brit vasúthálózat számára készült.
Technikai jellemzők
A BR Standard Class 5 gőzmozdony egy klasszikus 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony volt. A hajtásrendszere gőzzel működött, amelyet szén tüzelésével állítottak elő. A mozdony maximális sebessége körülbelül 145 km/h volt, ami elegendő sebességet biztosított a személyszállítási feladatokhoz.
Méretei alapján a mozdony hossza körülbelül 19,5 méter volt, és kialakítása miatt kiváló stabilitást biztosított. A mozdony kazánja lehetővé tette a nagy nyomású gőz termelését, ami növelte a hatékonyságot.
Szolgálati történelem
A BR Standard Class 5 mozdonyokat széles körben használták Nagy-Britannia különböző vasútvonalain. Főleg személyszállító vonatokhoz alkalmazták, de teherforgalomban is bevált. A mozdonyok üzemelése során megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt kedveltté váltak a vasúttársaságok körében.
A mozdonyok nagy része az 1960-as évek végén került kivonásra, amikor a British Railways elkezdte a dízel- és elektromos mozdonyokra való átállást. A legtöbb mozdonyt selejtezték, de néhány példány megőrzésre került.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több BR Standard Class 5 mozdony is fennmaradt, és ma is megtekinthető különböző brit vasúti múzeumokban. A működőképes példányok nosztalgiavonatokban vesznek részt, így az érdeklődők még mindig élvezhetik a klasszikus gőzvonat élményt. A mozdonyok megőrzése fontos részét képezi a brit vasúti történelem bemutatásának.
Érdekességek és kulturális hatás
A BR Standard Class 5 gőzmozdonyok elterjedtek a modellvasút-gyártók körében, számos gyártó készít méretarányos modelleket a rajongók számára. A mozdonyok beceneve „Black Five”, ami a feketére festett megjelenésüknek köszönhető.
A kulturális hatásukat tekintve, a BR Standard Class 5 mozdonyok megjelennek különböző filmekben és televíziós műsorokban, ahol a brit vasút történelmének és a gőzmozdonyok korszakának szimbólumaiként szolgálnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Gyártási időszak | 1951–1957 |
Példányszám | 172 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/BR_Standard_Class_5
Képek
Források: Wikipédia, Google