Történeti háttér és gyártás
A New South Wales 40 osztályú dízelmozdonyt az Ausztrál Államvasutak (New South Wales Government Railways) rendelte meg, hogy pótolja a gőzmozdonyok hiányosságait, valamint javítsa a vasúti szolgáltatások hatékonyságát. A dízelmozdonyok kifejlesztésének szükségessége az 1950-es évek elején merült fel, amikor az ipari automatizálás és a modern technológia térhódítása zajlott. A mozdonyok gyártása 1951-ben kezdődött.
A mozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) készítette Schenectady-ben, New York államban, a Kanadai Montreal Locomotive Works együttműködésével. Összesen 20 darab ilyen mozdony készült, amelyek az ausztrál vasúti hálózat igényeit szolgálták ki.
Technikai jellemzők
A New South Wales 40 osztályú mozdony dízel-meghajtású, és C-C tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely hat kerékpárt foglal magában. A mozdony maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt. A hajtásrendszer magában foglalta a dízelmotor által meghajtott generátort, amely elektromos energiát termelt a vonókerékpárok számára. Ez a technológia sokkal hatékonyabb és megbízhatóbb volt a korábbi gőzmeghajtású rendszereknél.
A mozdony hossza körülbelül 18,4 méter, tömege pedig megközelítőleg 112 tonna volt. A vezetőfülke modern berendezésekkel volt felszerelve, és az akkori technológiai környezethez képest kényelmes munkakörnyezetet biztosított a személyzet számára.
Szolgálati történelem
A New South Wales 40 osztályú mozdonyait kizárólag Ausztráliában, az Ausztrál Államvasutak által üzemeltett vasúti vonalakon használták. Elsősorban teherforgalomban alkalmazták őket, de alkalmanként személyszállító vonatok élén is feltűntek. Szolgálatukat az 1960-as évek végéig folytatták, amikor modernebb dízelmozdonyok vették át a feladataikat.
A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, ahogy meghaladta őket a technológiai fejlődés. Számos mozdonyt selejteztek vagy bontottak le az 1970-es évek során.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a legtöbb New South Wales 40 osztályú mozdonyt már selejtezték, néhány példány megőrzésre került múzeumokban és vasúttörténeti egyesületeknél. Ezek a mozdonyok a vasúttörténeti kiállításokon emlékeztetnek a dízelkorszak hajnalára és az ipari technológia fejlődésére az 1950-es években.
Érdekességek és kulturális hatás
A New South Wales 40 osztályú mozdony nem csak a technológiai fejlődés szimbóluma volt, hanem a vasúti modellezők körében is népszerű lett az évtizedek során. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos másolatokat, amelyek hűen tükrözték az eredeti mozdony vonalvezetését és jellegzetességeit.
A mozdony az ausztrál vasúti történelem egy fontos fejezetét képviseli, és továbbra is érdeklődést kelt a vasútrajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
Bővebb információ a New South Wales 40 osztályú mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google