NSB El 11 elektromos mozdony

Az NSB El 11 elektromos mozdony ikonikus szerepet játszott a norvég vasúti történetben, hiszen az 1951 és 1973 között gyártott modellek hozzájárultak az ország vasúti hatékonyságának növeléséhez és modernizálásához.

NSB El 11 elektromos mozdony

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 11 egy norvég elektromos mozdonytípus, amelyet a Norsk Elektrisk & Brown Boveri (NEBB) és a Thune gyártott. Az 1950-es évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljen a Norvég Államvasutak (Norges Statsbaner, NSB) növekvő elektromos vonathálózata igényeinek. A gyártás 1951-ben kezdődött és egészen 1963-ig tartott.

Az El 11 mozdonyokat kifejezetten Norvégia hegyvidéki terepviszonyaira tervezték, ahol szükség volt erős és megbízható elektromos lokomotívokra. Összesen 41 darab készült belőlük ebben az időszakban.

Technikai jellemzők

Az NSB El 11 típust teljes egészében elektromos hajtásrendszer jellemzi, amely korszerű megoldást biztosított a korabeli norvég vasúti közlekedés számára.

Teljesítmény: Az El 11 mozdonyok közel 2,180 lóerős teljesítménnyel rendelkeztek, ami elegendő volt a hegyvidéki, meredek lejtőkön való biztonságos közlekedéshez.
Tengelyelrendezés: Bo’Bo’ típusú tengelyelrendezést alkalmaztak, ami jó vonóerőt és stabilitást biztosított.
Maximális sebesség: A mozdonyok maximális sebessége 105 km/h volt, ami megfelelt az elővárosi és regionális vonatok sebességigényeinek.
Méretek: Részletes méretek az adatbázisból nem érhetők el.

Szolgálati történelem

Az NSB El 11 mozdonyokat elsősorban Norvégiában használták, ahol elővárosi és regionális személyszállító vonatok élén szolgáltak. Az évtizedek során megbízhatóságuk és erőteljes teljesítményük miatt nagy népszerűségnek örvendtek.

Az 1990-es évek végére a technológiai fejlődés és az újabb modellek megjelenése miatt az El 11-ek fokozatosan kikerültek a forgalomból, bár néhány példány akár a 2000-es évek elejéig is szolgált. A modernizáció céljából végrehajtott esetleges átépítéseket nem részletezik a források.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NSB El 11 mozdonyból néhány példányt megőriztek múzeumi célokra Norvégiában, ahol az érdeklődők számára kiállításokon tekinthetők meg. Az ilyen típusú történelmi járművek bemutatása segíti a közönséget a norvég vasúttörténet megismerésében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az El 11 mozdonyok jelentősége a norvég vasúttörténelemben elvitathatatlan. Bár nem váltak széleskörben ismertté nemzetközi szinten, Norvégiában fontos részét képezik a vasúti nosztalgia- és rajongói kultúrának. Modellvasúti méretarányukról vagy kulturális megjelenéseikről kevesebb információ áll rendelkezésre.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1951
Maximális sebesség 105 km/h
Teljesítmény 2,180 lóerő
Tengelyelrendezés Bo’Bo’

Hivatkozások

NSB El 11 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google