Történeti háttér és gyártás
A WAGR W osztály egy gőzmozdony-kategória, amelyet a Nyugat-ausztráliai Vasúti Társaság (Western Australian Government Railways, WAGR) számára fejlesztettek ki. Az 1951-es gyártási évszám jelzi, hogy a második világháborút követő időszakban jelentős igény mutatkozott a modern, erős és megbízható mozdonyokra az ausztrál vasúti hálózat fejlesztéséhez.
A WAGR W osztályt az ausztrál Clyde Engineering vállalat gyártotta, amely Sydney-ben, Új-Dél-Walesben található. Ez a cég már korábban is jelentős szerepet játszott a helyi vas közlekedés fejlesztésében, számos különféle típusú mozdonyt gyártott a kontinens számára. Összesen 60 darabot készítettek ebből a típusból, amelyek közül mindegyik a nyugat-ausztráliai vasúti hálózat igényeit szolgálta. Különösen a teherfuvarozási feladatok ellátására készítették őket, rugalmas alkalmazhatóságuk miatt azonban más területeken is használták.
Technikai jellemzők
A WAGR W osztály gőzmozdonyainak technikai paraméterei azt a célt szolgálták, hogy megbízható teljesítményt nyújtsanak a nyugat-ausztráliai vasúti hálózat számára. A mozdonyok 4-8-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely a stabilitást és a vonóerőt egyaránt segítette. A 4-8-2 elrendezés azt jelenti, hogy a mozdony négy vezető-, nyolc hajtó- és két futótengellyel volt felszerelve.
- Maximális sebesség: kb. 75 km/h
- Teljesítmény: 1280 lóerő
- Hossz: 20,73 méter
- Vízkapacitás: 9000 gallon
- Széntüzelés: 12 tonna kapacitás
Ezek a mozdonyok képesek voltak a kontinens forró és változatos környezetében hatékonyan működni, köszönhetően a robusztus kialakításuknak és a Clyde Engineering szakértelmének.
Szolgálati történelem
A W osztályú mozdonyok főként Nyugat-Ausztráliában teljesítettek szolgálatot, ahol a teherfuvarozás volt a fő feladatuk. A kiváló teljesítményüknek és a megbízhatóságuknak köszönhetően gyorsan népszerűvé váltak az ausztrál vasúti hálózatban, különösen a nehéz tehervonatok vontatásánál. Az 1970-es évek elején azonban a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok elterjedése miatt fokozatosan háttérbe szorultak, és végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több W osztályú mozdonyt is sikerült megőrizni az utókornak, amelyek ma már múzeumokban és nosztalgiavonatok keretében láthatók. Ezek közül néhány mozdony működőképes állapotban maradt fenn, és időközönként különféle bemutató eseményeken vesznek részt. Különösen Nyugat-Ausztráliában találhatók ilyen nosztalgiajáratok, amelyek a vasúti örökség megőrzését szolgálják.
Érdekességek és kulturális hatás
A W osztályú mozdonyok azon túl, hogy fontos szerepet játszottak az ausztrál vasút történetében, a modellvasút rajongók körében is népszerűek. Több különböző gyártó készítette el a méretarányos modelljeit, amelyek világszerte keresettek a gyűjtők körében.
Bár a W osztály mozdonyok nem igazán szerepeltek filmekben vagy híres irodalmi művekben, a közönség körében elismerést vívtak ki a megbízhatóságukkal és az ipari fejlődésben betöltött szerepükkel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1951 |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |
Teljesítmény | 1280 lóerő |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hossz | 20,73 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_W_class
Képek
Források: Wikipédia, Google