Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 6/6 elektromos mozdony a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) számára készült a második világháború utáni időszakban. A mozdonyt az 1950-es évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljen Svájc növekvő közlekedési igényeinek, különösen a hegyi vonalakon. Az első példány 1952-ben készült el, és a gyártás egészen 1966-ig folytatódott. Összesen 120 példányt építettek.
A gyártási folyamatot a svájci Swiss Locomotive and Machine Works (SLM) és a Brown, Boveri & Cie (BBC) végezte. Az Ae 6/6 mozdonyokra a svájci államvasutak voltak a megrendelők, és elsősorban az elővárosi és távolsági személyszállítási szolgáltatásokhoz használták.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 6/6 egy elektromos mozdony, amelyet 15 kV 16.7 Hz-es váltakozó áram hajt. A mozdony teljesítménye meghaladta az 5000 lóerőt, ami lehetővé tette, hogy a svájci hegyvidéki területeken is hatékonyan közlekedjen.
- Tengelyelrendezés: Co-Co
- Maximális sebesség: 125 km/h
- Méretek: Hossz: kb. 18,4 m
- Súly: Kb. 120 tonna
- Futómű: Különleges hegyi futómű a jobb tapadás érdekében
Szolgálati történelem
Az SBB Ae 6/6 mozdonyok a svájci vasúti közlekedés gerincét képezték évtizedeken át. A mozdonyokat kezdetben főként személyszállításra és áruszállításra használták, de különösen a hegyi vonalakon voltak nélkülözhetetlenek robusztus teljesítményük miatt. A mozdonyokat az 1980-as évekig használták intenzíven, majd fokozatosan kivonták a forgalomból a modernabb típusok megjelenésével. Az utolsó példányokat a 2000-es években vonták ki véglegesen a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos SBB Ae 6/6 mozdonyt megőriztek múzeumi célokra. Svájcban több vasúti múzeumban is megtekinthetők, és néhány példányt nosztalgiavonatokban használnak, bemutatva a svájci vasúti történelem egyik ikonikus járművét.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Ae 6/6 mozdonyokat gyakran „Kantonlokomotiven”-ként emlegetik, mivel mindegyiket egy-egy svájci kantonról nevezték el, és a kantonok címerei is díszítik őket. A mozdonyok népszerűek a modellvasút rajongók körében, számos gyártó készített méretarányos modelljeit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1952 |
Teljesítmény | Több mint 5000 lóerő |
Maximális sebesség | 125 km/h |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Hivatkozások
További információ az SBB Ae 6/6 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google