Történeti háttér és gyártás
A South African Class 4E elektromos mozdonyt a dél-afrikai vasútrendszer igényeihez fejlesztették ki az 1950-es években. A mozdony gyártását az angol Vickers Armstrong cég végezte, és a brit hatóságok közreműködésével készült el. Kifejezetten a dél-afrikai vasúttársaság, a South African Railways (SAR) igényeit figyelembe véve lett tervezve és 1952-ben kezdődött el a gyártása.
A gyártási időszak 1952-től 1954-ig tartott, és összesen 15 példány készült ebből a modellből. A mozdony kifejlesztésére azért volt szükség, hogy kielégítse a növekvő utasforgalmat és teherforgalmat az ország vasúthálózatán. A Class 4E hatékony megoldást nyújtott a villamosítás során előtérbe került igényekre.
Technikai jellemzők
A South African Class 4E egy elektromos mozdony, amelyet 3 kV DC áramellátásra terveztek. Az elektromos meghajtású rendszere hatalmas előrelépést jelentett a vasúti közlekedésben abban az időben. A mozdonynak Bo-Bo tengelyelrendezése van, amely segíti a vasúti síneken való stabil haladását.
- Maximális sebesség: 97 km/h
- Tengelyelrendezés: Bo-Bo
- Teljesítmény: 1952 kW
- Hossz: 15,494 méter
- Tömeg: körülbelül 80 tonna
A mozdony további jellemzői közé tartozik a megbízható fékrendszer, amely a nagy teljesítményt és a gyors megállást biztosítja. A vezérlőrendszer modern megoldásokat alkalmazott akkori viszonylatban.
Szolgálati történelem
A South African Class 4E mozdonyokat széles körben használták Dél-Afrika különböző vasútvonalain, elsősorban a fővonali tehervonatok és hosszútávú személyvonatok húzására. Az elektromos mozdonyok nagy teljesítményükkel és megbízhatóságukkal emelkedtek ki, és jelentős mértékben hozzájárultak a dél-afrikai vasúti közlekedés fejlődéséhez.
Viszonylag hosszú szolgálati idő után a Class 4E mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1980-as évek végére és az 1990-es évek elejére, helyüket újabb és modernebb típusok vették át. A kivonásuk során néhány példányt megőriztek a vasúti örökség részeként.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek pontos információk arról, hogy a Class 4E mozdonyok közül van-e megőrzött példány vasúti múzeumban vagy kiállításon.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 4E mozdonyok különösen népszerűek voltak a helyi vasúti rajongók körében, és modellezők is gyakran választották őket vasúti diorámáikban. Ezek a mozdonyok ikonikus részei lettek a dél-afrikai vasúti történelemnek, bár nem mondható el róluk, hogy széles körben megjelentek volna a popkultúrában vagy médiában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Teljesítmény | 1952 kW |
Hossz | 15,494 méter |
Tömeg | 80 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_4E
Képek
Források: Wikipédia, Google