Történeti háttér és gyártás
Az EAR 13 class dízelmozdonyokat az 1950-es évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek Kelet-Afrikában a növekvő vasúti szállítási igényeknek. A mozdonysorozatot 1953-ban kezdték el gyártani, melyet a híres angol gyártó, a North British Locomotive Company készített. Az elkészült mozdonyokat az East African Railways (EAR) számára szállították, elsősorban a térség vasúti hálózatának fejlesztése érdekében.
Technikai jellemzők
Az EAR 13 class mozdonyok dízel meghajtásúak, melyet a korszak technológiai újításai jellemeztek. A járművek teljesítménye elérte az 1120 lóerőt, ami lehetővé tette számukra a különböző feladatok ellátását, legyen az tehervonatok vontatása vagy személyszállítás. Az elrendezésük Bo-Bo tengelyelrendezést kapott, ami biztosította a stabil és megbízható működést. A mozdony maximális sebessége jelentős volt, lehetővé téve az időben történő szállítást Kelet-Afrika széles vasúti hálózatán.
Szolgálati történelem
Az EAR 13 class mozdonyok elsősorban Kelet-Afrikában üzemeltek, ahol az East African Railways szolgálatában álltak. A mozdonyok az egyre növekvő vasúti forgalmat szolgálták ki, mind tehervonatok, mind személyszállító vonatok esetében. A vasúttársaság a térség kiemelt fontosságú gazdasági szállítójává vált e mozdonyok révén. A kor technológiai színvonalán álló járművek idővel elavulttá váltak, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernizáció érdekében. Az utolsó példányokat a 1980-as években selejtezték le végleg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincsenek információk arról, hogy az EAR 13 class mozdonyok közül bármelyik megőrzésre került volna múzeumban vagy nosztalgiajáratok részeként. Az ilyen típusú mozdonyok techno-történeti jelentősége ellenére nem maradt fenn működőképes állapotban ismert példány.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az EAR 13 class mozdonyok nem váltak széles körben ismertté a vasúti rajongók körében, Kelet-Afrika fejlődésében betöltött szerepük miatt jelentősnek tekinthetők. A vasútvonalak modernizációjának szükségessége és a dízelmozdonyok elterjedése jelentős hatással volt a térség gazdasági és társadalmi fejlődésére.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1120 lóerő |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo |
Gyártási év | 1953 |