Történeti háttér és gyártás
A JNR Class C60 gőzmozdony a Japán Nemzeti Vasút (JNR) számára lett kifejlesztve. A mozdony a C59 és D52 típusok átalakításával jött létre 1953-ban. Az eredeti cél a nehezebb vonatok szállítása volt, különösen hegyi terepen. A C60 a gőzmozdonyok korszakának utolsó nagyobb fejlesztése volt Japánban, ami a dízel és elektromos mozdonyok térnyerése előtt készült. Összesen 47 darabot építettek, részben a japán Nippon Sharyo közreműködésével.
Technikai jellemzők
A JNR Class C60 egy gőzmozdony, amely 4-6-4-es tengelyelrendezéssel rendelkezik. A maximális sebessége körülbelül 100 km/h. Az ilyen típusú mozdonyokat főként az utasforgalom lebonyolítására használták. A mozdony hossza körülbelül 20 méter, és nagy teljesítményű gőzhajtóművel volt felszerelve, amelyet szénnel tüzeltek. A C60-hoz kifejlesztett fékrendszerek és vezérlési megoldások is koruk élvonalába tartoztak.
Szolgálati történelem
A JNR Class C60 mozdonyokat főként személyszállításra alkalmazták Japán különböző vasútvonalain. A gőzmozdonyok közül az egyik utolsó típus volt, amit kivontak a forgalomból a 1970-es évek elejére, amikor teljesen áttértek a dízel és elektromos mozdonyokra. A mozdonyok a szolgálati időszakuk alatt megbízhatóságukról és kiváló teljesítményükről voltak ismertek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány JNR Class C60 mozdony megőrzésre került Japánban, és múzeumokban kiállítják őket. Ezek a megőrzött példányok emléket állítanak Japán gőzmozdonyos múltjának, és különféle vasúti múzeumokban tehát megtekinthetők, bár működőképes állapotban nincsenek jelenleg használatban.
Érdekességek és kulturális hatás
A JNR Class C60 mozdonyok nagy népszerűségnek örvendenek a vasúttörténet rajongói körében. Modellvasút-gyártók is készítettek méretarányos változatokat, amelyek híven tükrözik a C60 karakteres megjelenését. A C60 mozdonyok különleges helyet foglalnak el a japán vasúti kultúrában, és gyakran megjelennek vasúti tematikájú kiállításokon vagy eseményeken.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Gőzmozdony |
| Meghajtás | Gőz |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
| Tengelyelrendezés | 4-6-4 |
| Maximális sebesség | 100 km/h |
| Gyártási év | 1953 |
| Példányszám | 47 |








