Történeti háttér és gyártás
Az NS Class 1500 elektromos mozdonyokat a Holland Vasúttársaság (Nederlandse Spoorwegen – NS) rendelte meg, és 1953-tól álltak szolgálatba. Ezeket a mozdonyokat a British Railways Class 77 típusú mozdonyok alapján fejlesztették ki. Az eredeti gyártó a brit Metropolitan Vickers cég volt, és az NS igényei szerint készültek. Összesen 10 darabot gyártottak ebből a típusból. A fejlesztés célja a vasúti közlekedés megbízhatóságának és hatékonyságának növelése volt a Holland Vasúttársaság hálózatán.
Technikai jellemzők
Az NS Class 1500 egy olyan elektromos mozdony, amelyet 1,5 kV-os egyenáram hajt. A mozdonyok tengelyelrendezése Bo-Bo, ami azt jelenti, hogy mindegyik forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezik. Az NS Class 1500 mozdony maximális sebessége 120 km/h. A mozdony teljesítménye 2590 kW, amely lehetővé tette a mozgákony és hatékony vasúti szolgáltatást. A mozdony hossza körülbelül 18 méter, és jellemzően hosszabb szerelvényeket vontattak vele.
Szolgálati történelem
Az NS Class 1500 mozdonyokat elsősorban személyszállító vonatok vontatására használták Hollandiában. Az NS számára megbízható szolgálatot nyújtottak, és hozzájárultak a holland vasúti közlekedés fejlődéséhez. A mozdonyokat a holland vasúti hálózaton széles körben alkalmazták, és idővel átalakításokat is végeztek rajtuk, hogy megfeleljenek a modern követelményeknek. Az NS fokozatosan kivonta őket a forgalomból a 1980-as években, amikor újabb típusokkal helyettesítette őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg az NS Class 1500 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Az egyetlen ismert megmaradt példány a helyi vasútbarát csoportok által lett megőrizve, és néha nosztalgiautakon is részt vesz. Ez a példány a holland vasúti történelem fontos emléktárgya, és emlékeztet a múlt vasúti technológiájára.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NS Class 1500 mozdonyok az évek során jelentős vasúti kulturális elemmé váltak Hollandiában. Modellvasúti gyártók is készítettek méretarányos modelleket, amelyek népszerűek a vasúti modellezők körében. A mozdonyokat rajongói közösségek is figyelemmel kísérték, és számos dokumentáció, illetve könyvek is megjelentek, amelyek bemutatják a mozdony történetét és technikai jellemzőit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1953 |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Teljesítmény | 2590 kW |