Történeti háttér és gyártás
A Commonwealth Railways NSU osztályú dízelmozdonyokat a brit gyártó, a Birmingham Railway Carriage and Wagon Company készítette, hogy megfeleljen az ausztrál vasúti igényeknek. A gyártásuk 1954 és 1955 között zajlott. Ezeket a mozdonyokat az ausztrál vasúti hálózat dízelizációs törekvései során fejlesztették ki, hogy felváltsák a korábbi gőzmozdonyokat. Összesen 47 darab készült ebből a típusból, amelyeket elsősorban Ausztrália észak- és középnyugati régióiban használtak, ahol a természeti adottságok kihívásokat jelentettek a közlekedés számára.
Technikai jellemzők
Az NSU osztályú mozdonyok dízel-villamos hajtásrendszerrel rendelkeztek. Ezt a rendszert egy GM 8-567CR dízelmotor működtette, amely 805 lóerős teljesítményt nyújtott. A mozdony tengelyelrendezése (A1A)–(A1A) volt, vagyis hat tengelye közül négy hajtott. A maximális sebessége körülbelül 96 km/h volt. A mozdonyok teljes hossza nagyjából 15,24 méter volt, és jellemzően 110 tonna össztömegükkel a közepes súlyú kategóriába tartoztak.
Szolgálati történelem
Az NSU mozdonyokat széles körben használták a Commonwealth Railways hálózatán, beleértve az Adelaide és Alice Springs közötti vonalakat. Ebben a szolgálatban az NSU mozdonyok jól teljesítettek, különösen a hosszú távú, távoli vasúti szakaszokon. Az 1970-es évek végére kezdődött a mozdonyok fokozatos kivonása a forgalomból, részben az újabb és modernebb mozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány NSU mozdonyt megőriztek és helyreállítottak, kiállítva az ausztrál vasúti múzeumokban. Ezek közül az egyik legismertebb az NSU 51, amelyet a Pichi Richi Railway-nél tartanak fenn Észak-Ausztráliában, ahol nosztalgiautakat is teljesít.
Érdekességek és kulturális hatás
A Commonwealth Railways NSU osztályú mozdonyai jelentős szerepet játszottak az ausztrál vasúttörténelemben, mint az egyik első széles körben használt dízelmozdony az ország távoli területein. Modellvasúti változatok is készültek belőlük, így továbbra is népszerűek a vasútbarátok körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 805 lóerő |
Tengelyelrendezés | (A1A)–(A1A) |
Maximális sebesség | 96 km/h |
Hossz | 15,24 méter |
Tömeg | 110 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_Railways_NSU_class