Történeti háttér és gyártás
A MÁV Class M44 dízelmozdony kifejlesztése az 1950-es évek elejére nyúlik vissza, amikor szükség volt egy megbízható dízelmozdonyra a Magyar Államvasutak számára. Az M44-es mozdonyokat a Ganz-MÁVAG vállalat gyártotta Budapesten, 1954-től kezdődően.
A típus kifejlesztésének célja az volt, hogy csökkentse a vasúti közlekedés függőségét a gőzmozdonyoktól, elősegítve a modernizációt és a hatékonyabb vasúti közlekedést. Az M44-es mozdonyok az évek során számos változatban készültek, szolgálva az igényeket mind az állami vasutaknál, mind pedig különféle ipartelepeken.
Technikai jellemzők
Az M44 dízelmozdony egy dízel-mechanikus meghajtású vasúti jármű, amelyet közepes teljesítményű feladatokra terveztek. A mozdony teljesítménye 442 kW, amely elegendő a rövidebb teherszállítmányok és szakaszok kiszolgálására.
- Tengelyelrendezés: B’B’
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Hossz: 10,9 méter
- Magasság: 3,8 méter
- Tömeg: 64 tonna
- Fékrendszer: légfék
A mozdonyok irányítása modern kormányzási rendszerekkel történt, lehetővé téve a precíz irányítást és gyors visszajelzést a mozdonyvezetők számára.
Szolgálati történelem
Az M44-es mozdonyok főként Magyarország területén szolgáltak, ahol a Magyar Államvasutak különféle feladataira használták őket. Főként teherszállításban és iparvasúti alkalmazásokban voltak jelen, de kisebb mértékben elővárosi személyszállításra is használták.
A mozdonyokat az 1980-as évekig nagy számban alkalmazták, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból a korszerűbb típusok megjelenésével. Néhány példány továbbra is üzemel ipartelepeken vagy tartalék mozdonyként.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Magyarországon és más országokban is megőriztek néhány példányt múzeumi céllal. Az egyik legismertebb példány a Magyar Vasúttörténeti Parkban található, ahol a látogatók megtekinthetik az M44-es mozdonyt.
Érdekességek és kulturális hatás
Az M44-es mozdonyok a magyar vasúti történelem ikonikus szereplői. Modellvasúti kiegészítők formájában is népszerűek, több gyártó készített méretarányos változatokat belőlük. A mozdony köznyelvi neve „Bobo”, ami a tengelyelrendezésére utal.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |