Történeti háttér és gyártás
Az NSB Di 2 típusú dízelmozdony a norvégiai vasúti hálózat részeként került kifejlesztésre, kifejezetten az állami vasúttársaság, a Norges Statsbaner (NSB) igényei alapján. A mozdonyokat a Henschel & Sohn német vállalat gyártotta Kasselben, Németországban. Az első példányok 1954-ben készültek el, részeként a háború utáni vasúti modernizációs törekvéseknek, melynek célja a dízeltechnológia elterjesztése volt a gőzmozdonyok lecserélése érdekében. Összesen 54 darab NSB Di 2 mozdony készült, melyek alapvetően tolatófeladatokat láttak el.
Technikai jellemzők
Az NSB Di 2 egy dízelmozdony, amely a korszaknak megfelelő dízelmotorral rendelkezett. A tengelyelrendezése B, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengellyel bírt. Az NSB Di 2 maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, mely lehetővé tette számára a megfelelő teljesítményt a tolatási feladatok során. A mozdonyok kompakt méretűek voltak, ami különösen alkalmassá tette őket a szűk helyeken történő manőverezésre, mint amilyenek a pályaudvarok vagy ipari területek.
Szolgálati történelem
Az NSB Di 2 mozdonyokat széles körben használták Norvégiában tolatófeladatokra és rövid távolságú vonatok húzására. A mozdonyok több évtizeden keresztül álltak szolgálatban, köszönhetően a megbízható konstrukciójuknak és az alacsony karbantartási igényüknek. Az 1990-es évek végén kezdődött el a típus fokozatos kivonása, részben az újabb és hatékonyabb mozdonyok érkezésének köszönhetően.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több NSB Di 2 mozdony is fennmaradt múzeumi vagy nosztalgiajellegű célokra. Norvégiában és néhány más európai országban is találhatóak megőrzött példányok, amelyek időnként nosztalgiavonatok részeként üzemelnek. A norvég vasúti múzeumokban gyakran kiállítják őket, hogy bemutassák a norvég vasúti közlekedés fejlődését a 20. század második felében.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az NSB Di 2 mozdonyok egyszerű és funkcionális megjelenésük ellenére fontos szerepet játszottak Norvégia ipari és vasúti történelmében.
- A mozdonyok modellvasúti változatai is elérhetők különböző méretarányokban, ami tanúsítja azok népszerűségét a vasútrajongók körében.
- Kulturális hatásként említhető, hogy a mozdonyok norvég vasúti filmekben és dokumentumfilmekben is gyakran feltűnnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | B |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártó | Henschel & Sohn |
Gyártási év | 1954 |
Példányszám | 54 |