Történeti háttér és gyártás
Az NSB Di 3 egy dízelmozdonytípus, amelyet a norvég vasúttársaság, a Norges Statsbaner (NSB) számára fejlesztettek ki. A mozdonyra az NSB dízelmozdonyok iránti igénye miatt volt szükség, miután az 1950-es években növekedett az olyan vasúti hálózatok igénye, ahol a villamosítás nem volt gazdaságos. A mozdonyokat a német NOHAB gyártotta, melynek székhelye Svédországban található. A gyártás 1954-ben kezdődött, és az évek során több példány került legyártásra. Összességében 35 darabot rendeltek a NOHAB-tól a norvég vasút számára.
Technikai jellemzők
Az NSB Di 3 egy dízel-elektromos mozdony, amelynek hajtásrendszere dízelmotorral működik, és ezt elektromos generátorok segítik. Maximális sebessége körülbelül 105 km/h, amely megfelelő teljesítményt biztosított a norvég vasúthálózat számára. A mozdony tengelyelrendezése C-C, azaz három hajtott tengellyel rendelkezik mindkét forgóvázban. A mozdony tervezésekor olyan technikai jellemzőket is figyelembe vettek, mint a megbízhatóság és az üzemeltetési költségek minimalizálása.
Szolgálati történelem
Az NSB Di 3 mozdonyok főként Norvégiában üzemeltek. Kezdetben személyszállító és teherszállító vonatok élén szolgáltak. Az 1950-es és 1960-as években a norvég vasúti közlekedés gerincét képezték, és fontos szerepet játszottak a nehezen megközelíthető területek kiszolgálásában. Az évek múlásával és a vasút villamosításával párhuzamosan a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. A szolgálatból való kivonásuk az 1980-as évek végén kezdődött, de néhányat még a 2000-es évek elején is használtak különböző kisebb vasúti társaságok.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NSB Di 3 mozdonyok közül néhány fennmaradt, és ma múzeumokban tekinthetők meg. Norvégiában több múzeumban is megőrizték őket, így a vasúttörténeti érdeklődők közelről is megcsodálhatják ezeket a történelmi gépeket. Egyes mozdonyok még mindig működőképes állapotban vannak, és nosztalgiavonatok élén is feltűnhetnek.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NSB Di 3 mozdonyok az idők során több becenevet is kaptak a vasúti rajongók és a közönség körében. Modellvasúti változataik is elérhetők, és gyakran népszerűek a vasúti modellezők körében a részletgazdag kidolgozásuk miatt. Bár a mozdonyok nem szerepeltek kiemelt szerepben filmekben vagy könyvekben, a vasúti kultúra részévé váltak Norvégiában, ahol a helyi közlekedés történetének fontos részeként tartják számon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |